یکی از مسائل مهم بعد از شستشوی فرش و یا موکت، نحوه خشک کردن آن‌ها است. در صورتی که فرش و موکت به درستی خشک نشود، به بافت آن آسیب وارد می‌شود و زیبایی خود را از دست می دهد. علاوه بر این، دچار بوی نامطبوع می‌شود که این بو حاصل از خشک نشدن کامل فرش است. در اینجا به نحوه خشک کردن فرش و موکت و همچنین تفاوت خشک کردن فرش و موکت در خانه و در قالیشویی‌ها می پردازیم.

خشک کردن فرش و موکت در خانه

خشک کردن فرش و موکت همیشه جزء دغدغه افراد بوده است. در قدیم بعد از اینکه فرش در خانه شسته و آب گیری می شد، آن را به پشت بام منتقل کرده و از روی پشت بام آویزان می کردند تا با تابش آفتاب، خشک شود. این کار دردسرهای فراوانی داشت؛ به این دلیل که فرش شسته شده، بسیار سنگین می شد و جا به جا کردن آن تا پشت بام به سختی انجام می شد. اما امروزه با تجهیزات جدید در قالیشویی‌ها می توان روند کار را آسان‌تر کرد. در ادامه با روش‌های خشک کردن فرش در خانه و قالیشویی، بیشتر آشنا می شویم.

آیا می توانیم در خانه، فرش‌ها را به خوبی خشک کنیم؟

آیا می توانیم در خانه، فرش‌ها را به خوبی خشک کنیم؟

برای خشک کردن فرش‌ها در خانه، بهترین گزینه نور خورشید است. به دلیل اینکه نور خورشید به صورت ملایم به فرش تابیده می‌شود و به آرامی فرش و یا موکت را خشک می‌کند. بنابراین با استفاده از نور خورشید، فرش‌ها به خوبی در خانه خشک می شوند اما باید چند روز یا چند هفته برای خشک شدن کامل آن‌ها صبر کنید. در خشک کردن فرش و یا موکت در خانه باید دقت داشته باشید که از هر نوع روشی نمی توان استفاده کرد. به عنوان مثال هر نوع وسیله گرمایشی مثل بخاری و یا هیترهای برقی می توانند به فرش آسیب‌های جدی وارد کنند؛ به این خاطر که حرارت زیاد و مستقیم دارند که می توانند فرش را بسوزانند و یا باعث تغییر رنگ فرش شوند. بنابراین برای خشک کردن فرش و موکت در خانه، هیچ گاه به سراغ این نوع وسایل گرمایشی نروید؛ در غیر اینصورت آسیب‌های جبران ناپذیری به فرش وارد می کنید. 

از چه روش هایی در خشک کردن فرش و موکت در خانه می توان بهره برد؟

برای استفاده از روش‌های مختلف در خشک کردن فرش و موکت ابتدا باید بررسی کنیم که میزان خیس شدن فرش چفدر است. در صورتی که محدوده ایی که فرش خیس شده است کوچک باشد، می توان از یک حوله استفاده کرد و آن را بر روی قسمت خیس قرار داد تا طوبت را به خودش جذب کند. روش دیگر برای خشک کردن نواحی کوچک این است که از باد سشوار در فاصله مناسب استفاده کنید تا رطوبت فرش یا موکت خشک شود. گاهی اوقات استفاده از جاروبرقی با قدرت مکش بالا هم می تواند موثر واقع شود؛ در این روش بهتر است ابتدا آب اضافی فرش را با یک وسیله جمع کنید و سپس با جاروبرقی، رطوبت باقی مانده را خشک نمایید.

در مواردی که فرش و یا موکت در ناحیه بزرگتری خیس شده است، مطمئن‌ترین راه این است که فرش را در فضای آزاد در تابش نور خورشید قرار دهید تا زودتر خشک شود. در صورتی که فرش و یا موکت را خشک نکنید، هم دچار آسیب،  پوسیدگی و لکه‌های مختلف می‌شود و هم بوی نامطبوعی می گیرد.

در قالیشویی، چگونه فرش‌ها را خشک می کنند؟  

در قالیشویی، چگونه فرش‌ها را خشک می کنند؟  

در قالیشویی‌ها علاوه بر استفاده از روش‌های سنتی، از روش‌های دیگری هم استفاده می‌شود. یکی از راه هایی که در قالیشویی‌ها برای خشک کردن فرش مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از اتاق المنت است. در این اتاق‌ها، گرم کننده‌های مخصوصی وجود دارد که می توانند فرش را در مدت زمان کوتاه تری خشک نمایند. دما در این اتاق‌ها تنظیم می‌شود؛ به طوری که به تار و پود فرش، آسیب وارد نشود. از این نوع اتاق‌های المنتی معمولا در زمستان‌ها استفاده می‌شود. برخی از قالیشویی‌ها نیز مجهز به گرمخانه گازی هستند که می تواند به سرعت فرش‌ها و یا موکت‌ها را خشک کند. در این نوع گرمخانه‌ها، فرش‌ها را آویزان می کنند تا با حرارات مناسب خشک شوند و در پایان، فرش به صورت لوله شده آماده تحویل می‌شود.

در فصل تابستان، هوای گرم به خشک شدن فرش و موکت کمک می کند و قالیشویی‌ها نیز از این موضوع استفاده می‌کنند. برای خشک کردن فرش در قالیشویی‌ها، میله هایی تعبیه شده است که فرش بر روی آن میله قرار می گیرد و جریان هوا به دو طرف فرش می رسد. در این حالت فرش با سرعت بیشتری خشک می‌شود. روش دیگر، استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن است که می تواند فرش را بدون آسیب، خشک کند و رطوبت آن را از بین ببرد. برای انتخاب روش خشک کردن، به میزان رطوبت و زمان تحویل توجه می‌شود.

نکته مهمی که در قالیشویی‌ها به آن توجه می‌شود این است که در ابتدا حتما نوع فرش مورد بررسی قرار می گیرد؛ به عنوان مثال فرش‌های دستباف با فرش‌های ماشینی تفاوت هایی دارند و این موضوع باید در مراحل شستشو تا خشک کردن مورد توجه قرار گیرد. در غیر اینصورت ممکن است رنگ تار و پود فرش‌های دستباف با هم ترکیب شود و فرش طاهر نازیبایی پیدا کند. علاوه بر این، در قالیشویی‌ها به نوع لکه ایی که روی فرش افتاده است توجه می‌شود و با توجه به نوع آن، از شوینده‌ها استفاده می‌شود. در خشک کردن فرش نیز به نوع تار و پود فرش و میزان رطوبت توجه می‌شود تا فرش و یا موکت به درستی خشک شود و آسیبی به بافت آن‌ها وارد نشود.

مقایسه خشک کردن فرش و موکت در قالیشویی و خانه

مقایسه خشک کردن فرش و موکت در قالیشویی

در مقایسه خشک کردن فرش در قالیشویی با خشک کردن فرش در خانه می توان گفت که خشک کردن فرش در قالیشویی‌ها به صورت تخصصی تری صورت می گیرد. در قالیشویی‌ها افراد ماهر با توجه به نوع فرش و سایر موارد مهم در فرش، از دستگاه‌ها و تجهیزات مناسب برای خشک کردن فرش و یا موکت استفاده می کنند. فرایند شستشو تا خشک شدن فرش در قالیشویی‌ها اصولی‌تر انجام می‌شود و روند کار با سرعت بیشتری طی می‌شود؛ به طوری که در عرض چند روز، فرش به مشتری تحویل داده می‌شود. در حالی که برای خشک کردن فرش و موکت در خانه تنها گزینه موجود، استفاده از نور خورشید است. این روش را نیز تنها در خانه‌های حیاط دار می توان مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این در روش خشک کردن فرش و یا موکت در خانه، زمان زیادی برای خشک شدن، نیاز است. بنابراین میزان محدودیت در این روش زیادتر است و سختی‌های بیشتری نیز دارد.

معایب خشک کردن فرش در خانه

با وجود آنکه شستن فرش در خانه و خشک کردن آن با طی مراحل اصولی آن امکان‌پذیر است اما ما این کار را به مشتریان خود توصیه نمی‌کنیم. در صورتی که این کار را در منزل انجام دهید ممکن است با مشکلات زیر روبرو شوید:

  • در فرشی که در فصل تابستان و در مقابل نور خورشید خشک می‌شود، رطوبت از بالا به پایین خارج می‌شود. در نتیجه فرش در قسمت بالایی خشک و در سمت ریشه‌ها خیس است. ریشه‌های خیس به تاروپود قسمت بالایی فشار وارد کرده و باعث آسیب دیدن آن می‌شود.
  • اگر از چهارپایه برای خشک کردن فرش در محیط خانه استفاده می‌کنید باید در زمان مناسب آن را پشت‌ورو کنید. در غیر این صورت تاروپود خشک شده و زمانی که بر روی آن راه می‌روید احساس ناراحتی خواهید کرد.
  • نور مستقیم خورشید باعث رنگ‌پریدگی فرش و آسیب دیدن فرش‌های ابریشمی خواهد شد.
  • بسیاری از فرش‌های ماشینی با زمینه روشن باید در مدت زمانی کوتاه خشک شوند وگرنه لکه‌های زردی بر روی آن‌ها مشاهده می‌شود. از آنجایی که خشک کردن سریع فرش در منزل امکان‌پذیر نیست، احتمال زرد شدن فرش شما پس از شستشو وجود دارد.
  • از آنجایی که رطوبت کلی فرش در خانه خارج نمی‌شود، حمل‌ونقل آن بسیار سخت بوده و برای پهن کردن آن با مشکل روبرو خواهید شد.

امتیازات خشک کردن فرش در قالیشویی

خشک کردن فرش در قالیشویی بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید زیرا در قالیشویی‌های معتبر از تجهیزات مدرن و پیشرفته برای شستشو و خشک کردن فرش و موکت شما استفاده می‌شود. در نتیجه هیچ آسیبی به بافت فرش وارد نمی‌شود. اگر شما نیز خدمات قالیشویی را برای شستن و خشک کردن فرش خود انتخاب کنید از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • فرش شما پس از شستشو وارد دستگاه‌های آبگیر تمام‌اتوماتیک شده و تا ۹۰ درصد از رطوبت خود را با استفاده از نیروی گریزازمرکز از دست می‌دهد. بنابراین خشک کردن آن در مدت زمانی کوتاه‌تر و با روشی اصولی‌تر انجام خواهد شد.
  • خشک کردن فرش در فصل زمستان نیز با استفاده از تجهیزات قالیشویی امکان‌پذیر است. در صورتی که خشک کردن فرش در این فصل در منزل غیرممکن است.
  • از آنجایی که فرش‌ها در قالیشویی به سرعت خشک می‌شوند هیچ‌گونه لکه زردی بر روی آنها مشاهده نمی‌شود.
  • فرش‌های دستبافی که در قالیشویی خشک می‌شوند، تداخل رنگی پیدا نکرده و مانند روز اول خود تمیز و زیبا به شما تحویل داده می‌شوند.
  • شستن و خشک کردن فرش در قالیشویی هزینه و انرژی کمتری می‌خواهد. اگر شما به مصرف آب اهمیت می‌دهید باید فرش خود را برای خشک کردن به قالیشویی بسپارید.

جمع بندی و نتیجه گیری

در صورتی که به شستشو یا خشک کردن فرش نیاز دارید، برای بهره مندی از بهترین خدمات قالیشویی می توانید به قالیشویی توحید مراجعه نمایید. قالیشویی توحید در این حرفه کاملا متخصص است ودارای نماد اعتماد ملی می باشد و می تواند فرش ها را بدون آسیب دیدگی، شستشو دهد. این قالیشویی با بهره گیری از وسایل به‌روز می تواند بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت به شما ارائه دهد. شعب قالیشویی کامرانیه، قالیشویی الهیه، قالیشویی فرمانیه و قالیشویی شمال تهران برای رفاه حال مشتریان در نظر گرفته شده اند و مشتریان می توانند به نزدیک‌ترین شعبه محل زندگی خود مراجعه کنند و یا با آن تماس حاصل نمایند، تا مناسب‌ترین خدمات را در زمینه فرش و موکت دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *