شاید بسیاری از ما شستن فرش‌های خانه را همیشه در دستور کار قرار دهیم و هر فصل یک بار با شامپو فرش هم که شده فرش‌های خانه خود از تمیز کنیم؛ اما آیا تاکنون به روش‌های خشک کردن فرش خود در خانه فکر کرده‌اید؟ احتمال اصلاً به ذهن شما نیز خطور نکرده است که خشک کردن فرش به صورت نادرست می تواند صدمات جبران ناپذیری را به فرش شما وارد سازد.

کاربران عزیز باید بدانند که یکی از وظایف قالیشویی‌ها علاوه بر شستن صحیح فرش در خشک کردن آن‌ها نیز است. خشک کردن فرش نیاز به کمی قلق و تجربه دارد. در این مقاله شما را با برخی از روش‌ها در قالیشویی آشنا می کنیم. در ادامه کنار با بمانید.

خشک کردن فرش در خانه

احتمالاً برای شما هم بارها پیش آمده است که بعد از شستن و خشک کردن فرش در خانه شاهد خشک شدن تار و پودهای آن هستید. این خشک شدن به نحوی است که حتی در هنگام برداشتن فرش ممکن است تار و پودهای آن از هم باز شوند.

متأسفانه کاربران امروزی که اطلاع کافی در این باره ندارند از بهترین روش‌ها برای شستن فرش استفاده می نمایند اما هیچ اهتمامی برای خشک کردن آن‌ها ندارند. در بهترین حالت آن‌ها برای خشک کردن فرش در خانه آن‌ها را روی طناب و یا قسمتی از پشت بام خانه پهن می کنند تا آفتاب آن‌ها را خشک کند.

البته آفتاب گزینه‌ای بسیار عالی برای خشک کردن فرش‌ها است اما آیا با خود فکر کرده‌اید که نور آفتاب مستقیم برای خشک کردن طرف پایین فرش خانه شما چقدر انرژی به فرش و قسمت رویی آن وارد می سازد؟

این تابش طولانی مدت آفتاب باعث می‌شود تا در طولانی مدت تار و پود فرش از هم گسسته شده و فرش شما از بین برود. اگر تاکنون حتی یک بار از این روش هم استفاده کرده باشید، بهتر است هر چه سریع‌تر آن را کنار بگذارید.

خشک کردن فرش در قالیشویی

خشک کردن فرش در قالیشویی

قالیشویی ها بر حسب فضایی که در اختیار دارند از روش‌های مختلفی برای خشک کردن فرش در قالیشویی استفاده می نمایند. یکی از نکات اصلی در خشک کردن فرش این است که هم‌زمان هوا باید به هر دو طرف فرش برسد. در واقع انداختن فرش روی زمین باعث می‌شود تا یک سمت آن از هوای آزاد بی بهره مانده و این موضوع همان دلیل اصلی خشک شدن تار و پود‌های فرش شما است؛ اما اگر فرش خود را برای شستن و خشک کردن به قالیشویی معتبر سپرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که بعد از تحویل، فرش شما طراوت و تازگی خاصی پیدا کرده است.
یکی از راه های خشک کردن فرش این است که یک داربست شبیه چهارپایه درست نمایید و فرش را روی آن پهن کنید. در این حالت هم زیر فرش خالی خواهد بود و هم بالای آن و در نتیجه هوا به هر دو قسمت فرش رسیده و عمل خشک کردن آن در زیر آفتاب با سرعت یکنواختی برای هر دو طرف انجام می پذیرد.

حتی می توانید بعد از چند ساعت فرش را برگردانید و طرف دیگر آن را در معرض آفتاب قرار دهید. تابش ملایم آفتاب باعث می‌شود تا علاوه بر خشک شدن فرش ها، میکروب‌های آن نیز از بین برود. اگر برای خشک کردن فرش خانه خود به آفتاب کافی دسترسی ندارید، بهتر است برای این کار از یک قالیشویی معتبر کمک بگیرید. ریسک کردن روی سلامت فیزیکی فرش می تواند هزینه هایی بسیار بیشتر و بالاتر از هزینه شستشو فرش در قالیشویی برای شما به دنبال داشته باشد.

خشک کردن فرش با شوفاژ و بخاری

خشک کردن فرش با شوفاژ و بخاری

یکی از عادت‌های بسیار غلطی که برخی از کاربران برای خشک کردن فرش خانه خود بعد از شستشو دارند، استفاده از بخاری و شوفاژ برای این کار است. بخورد گرمای بخاری و شوفاژ بدون فاصله و به صورت مستقیم بهترین راه برای از بین بردن کامل فرش‌های شما است.

اگر نکاهی به قیمت فرش‌های امروزی بیندازید دیگر هرگز از این روش برای خشک کردن فرش‌ها استفاده نمی کنید. هر کدام از ما در طول زندگی چندین لباس و جوراب خود را به دلیل همین عادت غلط از دست داده ایم. برای اینکه این تجربه را با فرش خود نیز کسب نکنید، هر چه سریع‌تر این عادت غلط را نه فقط برای فرش‌ها بلکه برای سایر لباس‌های خود کنار بگذارید.

خشک کردن فرش‌ها در قالیشویی در زمستان

این روش ها بر روی چهارپایه در هوای آزاد و در زیر نور خورشید بیشتر مربوط به تابستان است.

در زمستان چنین شرایطی کمتر برای شما فراهم خواهد بود. البته ‌این موضوع برای کل مدت زمستان نمی‌شود.

با این حال در قالیشویی‌های معتبر اتاق‌های مخصوصی وجود دارد که با استفاده از المنت‌ها و گرم کننده‌های مخصوص آن‌ها را تبدیل به گرم خانه‌ای مخصوص می نمایند.

در زمستان قالیشویی‌ها از این گرم خانه‌ها برای آویزان کردن فرش‌ها روی داربست و خشک کردن آن‌ها استفاده می نمایند.

در این اتاق ها:
• دمای اتاق به طوری تنظیم شده است تا هیچ مشکلی برای فرش‌ها پیش نیاید
• در تمام طول مدت خشک شدن فرش‌ها هوای آزاد در آن‌ها جریان دارد
• فرش‌ها نزدیک به تجهیزات گرم کننده قرار داده نمی شوند
• سعی می‌شود تا گرمای رسیده به دو طرف فرش یکسان باشد تا خشک شدن آن به صورت یکنواخت صورت پذیرد

جمع بندی و نتیجه گیری
مراحل خشک کردن نه خیلی پیچیده اما نیاز به ابزارهای مخصوصی دارد که معمولاً در خانه‌ها چنین تجهیزاتی وجود ندارد.

از این رو استفاده از خدمات قالیشویی در این مواقع می تواند بهترین گزینه برای کاربرد نباشد.

قالیشویی توحید با داشتن نماد ساماندهی و داشتن تجهیزاتی مدرن و حرفه‌ای در زمینه خشک کردن فرش‌ها این امکان را برای کاربران فراهم آورده است تا بتوانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن فرش‌های شسته شده را خشک کنند.

از این رو با سپردن به ما در قالیشویی توحید علاوه بر اطمینان خاطر از کیفیت شستشو با خیال راحت و در هر فصلی می توانید فرش‌های خود را در کمترین زمان در اختیار داشته باشید.

معرفی دستگاه های آبگیر اتوماتیک

همان‌طور که در قسمت‌های قبل آن اشاره کردیم باقی ماندن رطوبت در فرش پس از شستشو مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود می‌آورد. کدر شدن رنگ زمینه، تداخل رنگی، رشد قارچ و باکتری و بوی نامطبوع از عوارض خشک نشدن به موقع فرش هستند. روش‌های مختلفی برای خشک کردن فرش‌ها در قالیشویی استفاده می‌شود که به آن‌ها اشاره کردیم. اما جدیدترین روش خشک کردن فرش استفاده از انواع آبگیرهای صنعتی است که در ادامه دو مدل شناخته شده آن را به شما معرفی می‌کنیم:

آبگیر دیگی

یکی از اولین مدل‌های آبگیر فرش در قالیشویی‌ها، مدل دیگی بود. در این دستگاه‌ها فرش در دیگ خشک کن قرار گرفته و با کمک نیروی گریزازمرکز آب آن خارج می‌شد. یکی از معایب این آبگیرها این بود که تنها برای فرش‌ها با تراکم پایین مناسب بودند. فرش‌ها با تراکم بالا در این دستگاه‌ها دچار اثر گسیختگی و پارگی می‌شدند. با استفاده از این نوع آبگیر می‌توان تا ۸۰ درصد از رطوبت فرش را از آن خارج نمود. پس از مدتی دستگاه‌های مدرن و جدیدتری جایگزین آبگیرهای دیگی شدند که در قسمت بعد آن‌ها اشاره خواهد شد.

آبگیر لوله ای

یکی از جدیدترین و به‌روزترین روش‌های آبگیری فرش در قالیشویی‌ها، استفاده از تجهیزات مدرن و مکانیزه است. قالیشویی‌های معتبر با به کارگیری آبگیرهای لوله‌ای در کمتر از چند دقیقه بیش از ۹۰ درصد از رطوبت فرش را از بین می‌برند. این دستگاه‌ها هیچ فشاری به تاروپود فرش وارد نکرده و تمام بقایای مربوط به شوینده و آب موجود در فرش را خارج می‌کنند. از آنجایی که فرش به صورت لول در این دستگاه‌ها قرار می‌گیرد، بافت آن آسیبی ندیده و می‌توان از این آبگیرها برای خشک کردن فرش‌های حساس و ابریشمی استفاده نمود.

در داخل این آبگیرها یک توری مشبک از جنس اپوکسی وجود دارد که با سرعت ۱۸۰۰ دور در دقیقه گردش می‌کند. در نتیجه آب توسط نیروی گریزازمرکز از فرش خارج شده و در کمتر از ۳ الی ۴ دقیقه فرش خشک می‌شود. از آنجایی که این آبگیرها بیشتر از ۹۰ درصد از فرش را خشک می‌کنند پس از پهن کردن آن در گرم‌خانه، سرعت خشک شدن فرش بیشتر می‌شود. بسیاری از قالیشویی‌ها که در فصل زمستان نیز فرش را در موعد مقرر به دست مشتریان خود می‌رساند از این آبگیر پیشرفته و تمام‌اتوماتیک برای خشک کردن فرش در قالیشویی استفاده می‌کنند.

2 نظر برای «در قالیشویی‌ها فرش‌ها چگونه خشک می شود؟»

    • از یک محلول تهیه شده از آب گرم و مایع ظرفشویی ملایم استفاده کنید. با یک کمی از این محلول، لکه را بر روی فرش تمیز کنید. از یک دستمال نرم برای این کار استفاده کنید تا فرش آسیب نبیند.

      لکه را به دقت با آب سرد شستشو دهید تا مایع ظرفشویی به طور کامل از فرش خارج شود.

      اچازه دهید تا فرش به طور کامل خشک شود.
      اگر لکه باقی مانده است، می‌توانید به یک قالیشویی تخصصی و حرفه‌ ای مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *