فرش‌ها و موکت‌ها مانند لباس‌های هر خانه هستند، بنابراین تمیزی و پاکیزگی آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. فرش هایی که ما مدام پاهای خود را که در طول روز در کفش هستند و مدام عرق می کنند، روی آن‌ها می‌گذاریم حاوی تعداد زیادی میکروب و قارچ است بنابراین تمیز کردن فرش‌ها برای سلامتی ما مهم است.
تمیز بودن فرش‌ها به زیباتر به نظر رسیدن دکوراسیون خانه و افزایش انرژی مثبت کمک می کند و تمیز نکردن فرش‌ها ممکن است باعث مشکلات تنفسی و آلرژی شود. علاوه بر پاکیزگی از میکروب‌ها و گرد و خاک، پاک شدن فرش‌ها از آلودگی‌ها و نجاسات در فرهنگ کشور و باور دینی ما از مواردی است که خانواده‌های ایرانی به آن می‌پردازند زیرا نمازگزار باید در محلی نماز بخواند که پاک باشد.
در این مقاله قصد داریم به احکام مربوط به پاک کردن نجاست از روی فرش و موکت و اقدام هایی که در رابطه با آن می توانید انجام دهید، بپردازیم.

احکام پاک کردن نجاست از روی فرش

 

سفارش آنلاین قالیشویی توحید

چه آلودگی هایی ممکن است بر روی فرش‌ها ایجاد شود؟

علاوه بر لکه‌های غذا و رنگ که ممکن است روی فرش بریزد، یکسری نجاسات هم ممکن است فرش را آلوده کند. مثلا اگر در خانه‌ی خود حیوانات خانگی نگهداری می کنید و یا نوزاد یا بچه‌های کوچک دارید ممکن است هر چند وقت یکبار با آلودگی هایی نظیر ادرار روی فرش مواجه شوید؛ ادرار معمولا بوی نامطبوعی ایجاد می کند و محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها است. از دیگر نجاسات می توان به لکه‌های خون اشاره کرد که علاوه بر نجس بودن، ظاهر نامناسبی برای فرش و موکت ایجاد می کند.

 

چرا پاک کردن سریع ادرار از فرش و موکت اهمیت دارد؟

چرا پاک کردن سریع ادرار از فرش و موکت اهمیت دارد؟

علاوه بر اهمیت اسلامی و مذهبی که پاک کردن نجاسات برای ما دارد، علل دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شوند به تمیز کردن فرش‌ها از آلودگی و نجاساتی مانند ادرار بپردازیم که در این جا به دو مورد از آن‌ها اشاره می کنیم:
1. اگر ادرار به سرعت پاک نشود و ادرار خشک شود، بلور‌های میکروسکوپی اوره تشکیل می شوند و به پشت فرش می چسبند. هنگامی که رطوبت زیاد شود بلور‌ها فعال شده و به محل مناسبی برای فعالیت باکتری‌ها تبدیل می شوند و معمولا بوی نامطبوعی نیز ایجاد می کنند.
2. ادرار هم چنین بید و حشرات موذی را جذب می کند که این حشرات باعث آسیب به پشت یا پایه‌ی فرش می‌شوند و خساراتی به فرش می زنند که ممکن است هزینه‌ی زیادی برای شما ایجاد کند.

روش‌های اسلامی برای تطهیر فرش‌ها از نجاست

در دین ما و در اصول اسلامی راه هایی برای بر طرف کردن نجاست وجود دارد که در این جا به آن‌ها می پردازیم.
در ابتدا باید عین نجاست را از بین ببرید. پاک کردن فرش و موکت نجس با آب کر یا با آب قلیل انجام می‌شود. پس ابتدا شما را با مفاهیم آب کر و آب قلیل آشنا می کنیم.
آب کر مقدار آبی است که اگر در ظرفی که هر یک از درازا، پهنا و گودی آن سه وجب و نیم معمولی است بریزند، آن را پر کند. آب لوله کشی که متصل به آب شهری است، آب کر محسوب می‌شود.
آب قلیل به آبی گفته می‌شود که حجم آن از آب کر کمتر است و جوشش و حرکت ندارد که به طور مثال آب موجود در یک ظرف یا کوزه آب قلیل نامی‌ده می‌شود.

روش‌های اسلامی برای تطهیر فرش‌ها از نجاست

برطرف کردن نجاست با آب قلیل

طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی برای پاک کردن نجاست ابتدا باید عین نجاست را برطرف کنید، سپس مقداری آب قلیل روی آن قسمت بریزید به گونه‌ای که محل نجاست شده را در برگیرد و آب را کمی حرکت دهد سپس آن آب را با دستمال جمع کنید. (به آبی که پس از شستن محل نجاست خود به خود یا با فشار خارج می‌شود، غساله می گویند.) البته بعضی از فقها تذکر می دهند که آبکشی با آب قلیل باید دو مرتبه باشد.
برخی از فقها و مراجع معتقد هستند که آب غساله هنگام شستشو با آب قلیل حتما از فرش خارج شود.

 برطرف کردن نجاست با آب کر

ابتدا باید عین نجاست را از بین ببرید که با همان آب کر این کار قابل انجام است. سپس بعد از رسیدن آب کر به نجاست و بر طرف شدن عین نجاست و حرکت غساله از جای خود به وسیله‌ی دست کشیدن بر فرش، فرش تطهیر خواهد شد. (در این جا جدا شدن آب غساله شرط نیست)
یکی از کار‌های دیگری که می توانید انجام دهید این است که زیر فرش مورد نظرتان یک ظرف بگذارید که آب لوله کشی که روی آن می ریزید به داخل ظرف ریخته شود که پس از این کار فرش تطهیر خواهد شد.
 نکته: در مورد فرش هایی که آب در آن‌ها نفوذ نمی کند می توانید از آب جوش استفاده کنید و شلنگی به آب وصل کنید و آن را روی فرش بگیرید و مانند سایر نجاسات آن را بر طرف نمایید.
تطهیر موکت چسبیده به زمین باید با آب لوله کشی انجام شود و باید کمی فشار داده شود تا آب غساله‌ی آن خارج شود. احکامی که مربوط به بر طرف کردن نجاسات وجود دارند، متفاوت هستند و برای اطلاعات بیشتر باید به مراجع تقلید خود مراجعه کنید.

آیا می توانیم فرش‌های نجس خود را به قالیشویی‌ها بسپاریم؟

 برطرف کردن نجاست با آب کر

اگر در خانه امکانات لازم برای از بین بردن نجاسات را دارید و احکام آن را می دانید می توانید خودتان نجاسات را پاک کنید در غیر این صورت بهتر است این کار را به قالیشویی‌های متخصص بسپارید زیرا در این مراکز شستشو با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و در مرحله‌ی آبکشی تمام نجاسات و شوینده‌ها پاک می شوند؛ همچنین از شلنگ‌های مخصوص و پر فشار برای آبکشی استفاده می‌شود.

نکات مهم در هنگام پاک کردن نجاست از روی فرش و موکت

اگر بر روی فرش و موکت منزل شما نجاستی به وجود آمده است باید نسبت به تطهیر آن سریعاً اقدام کنید. نکات مهمی که برای پاک کردن انواع نجاست از روی فرش و موکت باید بدانید عبارت‌اند از:

  • در اولین فرصت نجاست را از روی فرش پاک کنید زیرا اگر با پای مرطوب در منزل راه بروید، این نجاست به تمام محیط منزل منتقل می‌شود. از طرفی باقی ماندن بیش از حد ادرار در فرش باعث ایجاد بوی نامطبوع و رشد باکتری‌های مضر خواهد شد.
  • فرش‌های ابریشمی بافتی بسیار حساس داشته و ممکن است در حین آبکشی با مشکل روبرو شوند. به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم که از خدمات قالیشویی برای پاک کردن نجاست از روی فرش‌های ابریشمی استفاده کنید زیرا در این مراکز هیچ فشاری به فرش برای آبکشی وارد نمی‌شود.
  • یکی از مشکلاتی که شستشوی فرش در منزل دارد، تداخل رنگی آن و رنگ پس دادن آن به محیط اطراف است. پس اگر از ثابت بودن رنگ فرش خود اطمینان ندارید، آبکشی آن را در منزل انجام ندهید.
  • پاک کردن لکه خون با پاک کردن نجاست ادرار متفاوت است. برای از بین بردن رد به جامانده از خون باید از شوینده مخصوص استفاده کرد. برای پاک کردن این لکه باید حتماً از آب سرد و پودر صابون استفاده کنید.
  • برای آنکه فرش خود را از نجاست پاک کنید نیاز نیست همه آن را بشویید. تنها قسمتی که نجس شده است آبکشی می‌شود.
  • آبی که در زمان آبکشی فرش به سمت قسمت‌های دیگر فرش می‌رود، پاک بوده و دیگر نیاز نیست بقیه نقاط فرش را نیز مجدداً آبکشی کنید.

چرا پیشنهاد می‌کنیم فرش نجس را به قالیشویی بسپارید؟

دیگر زمان شستشو و پاک کردن نجاست از روی فرش و موکت در محیط منزل به پایان رسیده است. انجام این مراحل به طور کامل برای بسیاری از افراد سخت است. از طرفی فرش‌های ماشینی و دستباف به سرعت تداخل رنگی پیدا کرده و زیبایی خود را از دست می‌دهند. اگر به یک قالیشویی معتبر برای شستشوی انواع نجاست از روی فرش و موکت‌های خود اعتماد کنید از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • قالیشویی‌ها با احکام پاک کردن نجاست از طریق آب کر و آب قلیل آشنایی کامل داشته و شستشوی شرعی را به صورت اصولی برای شما انجام می‌دهند.
  • تمامی مراحل آبکشی فرش و موکت با استفاده از تجهیزات مدرن و مکانیزه انجام می‌شود.
  • برای پاک کردن لکه نجاست ادرار، مدفوع و خون از شوینده‌های مناسب استفاده خواهد شد. در نتیجه هیچ اثری از نجاست بر روی فرش باقی نمی‌ماند.
  • با استفاده از خدمات قالیشویی‌ها در مصرف آب، انرژی و زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید.

قالیشویی توحید

جلوگیری از نجاست فرش به خصوص با وجود کودکان و حیوانات خانگی اجتناب ناپذیر است و گاهی پیدا کردن محل نجاست نیز دشوار است. از این رو به شما توصیه می کنیم که فرش‌ها و موکت‌های خود را به قالیشویی توحید که از قالیشویی های متخصص واقع در غرب تهران است ، بسپارید. قالیشویی توحید از مراکزی است که به صورت تخصصی و شیوه‌ای اسلامی به شستشوی فرش‌های شما می پردازد و شما به راحتی می توانید به آن‌ها اعتماد کنید و فرش‌های خود را تمیز و تطهیر شده دریافت نمایید.

تماس با قالیشویی توحید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *