ایرانیان از گذشته هایی دور تا به امروز هنر را قدر می دانستند. هنر در انواع شکل‌های مختلف مانند نقاشی، شعر و معماری و موسیقی تاریخچه‌ای طولانی در ایران دارد. از طرفی دیگر ایرانیان از گذشته انسان‌های خلاقی بوده اند و دوست داشتند هنر خودشان را به شکل‌های مختلفی به نمایش بگذارند. از این رو صنعت فرش که مخلوطی از هنر و خلاقیت بود در بین ایرانیان رواج بسیاری پیدا کرد.
از آنجایی که تولید فرش به شکل سنتی زمان بر است و از طرفی هیچ ماشین آلاتی در تولید آن دخالت ندارد، می‌توان فرش ایرانی را نوعی صنایع دستی دانست که ریشه عمیقی در فرهنگ ایرانی دارد. در واقع اگر با دقت بیشتری به موضوع فرش و فرشبافی نگاه کنیم، متوجه می شویم که با موضوعی اقتصادی – فرهنگی مواجه هستیم. در ادامه قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم و سعی خواهیم کرد از جنبه تاریخی به این موضوع ورود کنیم.

اهمیت فرش ایرانی

تاریخ جهان، مدیون فرش ایرانی!

اگر غیر متعصبانه به تاریخ جهان نگاه کنیم، متوجه می شویم بخش بزرگی از تاریخ جهان، مدیون فرهنگ و تمدن ایرانی است. بسیاری از اتفاقات جهان، حتی اتفاقات دوردست که به ظاهر ربطی به ایران و ایرانی نداشت، توسط مورخان ایرانی ثبت و ضبط شده است و این اتفاقی ارزشمند برای ایرانیان و جهانیان محسوب می‌شود.

اما ثبت تاریخ در دوره‌های مختلف شیوه‌های مختلفی به خود دیده است. یکی از عجیب‌ترین و زیباترین ثبت وقایع تاریخی را می توان بافت فرش ایرانی دانست. هنرمندان و صنعتگران فرش در دوره‌های مختلف پادشاهی مجبور بودند برای خوش آمد شاه، فرشی زیبا با طرح هایی جذاب تهیه کنند. گاهی افرادی مانند پادشاهان قاجاری نسبت به دودمان خود حساسیت بالایی داشتند. از این رو دستور می دادند که در یک فرش ریز بافت بسیار زیبا، نام و شمایل پادشاهان گذشته و ولیعهد آینده آورده شود. اگر به تاریخ صنعت فرش در دنیا نگاه کنیم، به واقع به زمان‌های ماقبل از تاریخ و زمان ورود پات‌ها و ماد‌ها به ایران باید برگردیم. این زمان را مبدا قدیمی‌ترین قالی‌ها و فرش‌ها می دانند.

به جز این مورد، تاریخ انسان شناسی ایرانی دین بزرگی به صنعت فرش دارد. همانطور که می‌دانید ایران از قومیت‌ها و ملیت‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این قومیت‌ها فرهنگ و تاریخی خاص برای خود دارند. یکی از جاهایی که می توان تفاوت این فرهنگ‌ها را به خوبی پیدا کرد، در نوع طرح و بافت و حتی شیوه بافت فرش است. به طور مثال در گذشته وقتی پسری به خواستگاری دختری از ایل بختیار می‌رفت، دختر بعد از چند ماه پاسخ خود را به واسطه بافت یک فرش به خواستگار خود اعلام می کرد. در این فرش با دادن یک طرح خاص مشخص می شد که جواب دختر و خانواده او به این داستان مثبت است یا منفی. این موضوع به خوبی نشان می دهد فرهنگ تحمل و صبر در کنار احترام قرار می گیرد.

عمر و هنر در دل فرش ایرانی

عمر و هنر در دل فرش ایرانی

اصلی‌ترین ویژگی فرش ایرانی و سنتی را می بایست در مدت زمان و طول عمری دانست که بافنده پای آن می‌گذارد. فرش از روندی بسیار ساده و در عوض بسیار طولانی تشکیل شده است. فرش بافی و قالی بافی در واقع در هم تنیدن گره‌های مختلف است که این گره‌های رنگی در دید بزرگ‌تر، یک طرح و شکل را مشخص می کنند؛ بنابراین فردی که شروع به بافت فرش و قالی می کند در واقع عمر خود را پای گره‌های آن می‌گذارد.

به شکل احساسی، فرش‌های دستی و فرش ایرانی یادگار احساسات و خنده‌ها و اشک‌ها و لحظه‌های عمر بافنده آن هستند. از این رو بسیاری معتقد هستند که فرش دارای اهمیت بسیار بالا و حتی بسیار قابل احترام است. به همین دلیل فروشندگان فرش در بازار از گذشته تا به امروز مورد احترام خاصی قرار گرفته اند. به نوعی فرش فروشان را معتمدان بازار می دانند. این احترام و این حرمت به صنایع فرش ایرانی و دستبافت بیش از هر چیزی به سبب گذشته درخشان این صنعت و همچنین به خاطر عمر و هنر دست بافنده آن است.
گرچه فرش‌های ماشینی به سبب قیمت کمتر نسبت به فرش سنتی و دستباف توانست غالبیت بازار را به خود اختصاص دهد، اما همچنان طرح‌ها و نقش‌های تاریخی بسیاری در آن‌ها نیز استفاده می‌شود که یادآور تاریخ و فرهنگ ایرانی است؛ فرهنگی که دنیا از نگاه کردن به آن لذت می برد.

تاریخ جهان مدیون فرش ایرانی

فرش مدرن ایران

پس از انقلاب ایران ، بازار فرش ایرانی تحت تاثیر قرار گرفت و از رونق قبلی خود کاسته شد. با این وجود، در دهه 1970 و 1980 میلادی، فرش های ایرانی به نام گبه، توانستند توجه مشتریان اروپایی را به خود جلب کنند. این فرش ها که توسط قبایل کوچ نشین بافته می شدند، دارای بافت درشت و طرح های ساده و انتزاعی بودند که برای مشتریان غربی جذاب بود.

در سال 1992، اولین کنفرانس و نمایشگاه بزرگ فرش برگزار شد و استادان بافنده ایرانی فرش هایی را بافتند که با تکنیک سنتی، اما با طرح های غیر معمول و مدرن تولید شده بود. این تلاش ها منجر به توسعه طرح های هنری مدرن و نوآورانه توسط تولیدکنندگان ایرانی شد که باعث زنده شدن دو روند مختلف در بافت فرش ایران شد. از یک سو، طرح های هنری مدرن توسط تولیدکنندگان ایرانی اختراع و توسعه یافته اند و از سوی دیگر، شرکت های تجاری به وجود آمدند که بافندگان روستایی و عشایری را برای بافت فرش های سنتی استخدام کردند. این دو روند منجر به ایجاد فرش های ایرانی مدرن و سنتی که هر کدام جایگاه و بازار خود را دارند، شد.

از آن جا که فرش های دستبافت ایرانی از مواد اولیه با کیفیت و بافت دقیقی برخوردارند، آنها به عنوان یک نماد از تجمل و هنر شناخته می شوند و با قیمت های بالاتری نسبت به رقیبان خود به فروش می رسند.

روند بافت فرش

بافت فرش یک هنر و صنعت قدیمی بوده که به مدت قرن ‌ها در ایران و مناطق دیگری از جهان توسعه یافته است. این صنایع دستی به دلیل زیبایی طراحی ها و کیفیت بالای مواد استفاده شده در تولید، جایگاه ویژه‌ ای در بازار جهانی دارند. فرش ‌های دستبافت اغلب به عنوان یک آثار هنری شناخته می‌ شوند و ارزش بیشتری نسبت به فرش‌ های تولیدی دارند.

بازار فرش دستبافت ایران از مهم ترین مراکز تولید و صادرات فرش دستبافت جهان است. این بازارها محلی برای نمایش و فروش فرش ‌های دستبافت ایرانی به بازارهای جهانی هستند. همچنین، فرش ‌های دستبافت ایران با تنوع طرح و رنگ و کیفیت بالا، مورد توجه بازارهای جهانی قرار گرفته و همواره از تقاضای بالایی برخوردار بوده‌ اند.

به طور کلی، بافت فرش یک هنر زمان ‌بر بوده که نیازمند صبر و دقت بالایی است. از طرفی، فرش ‌های دستبافت با توجه به کیفیت بالا و زیبایی طرح‌ ها، یکی از مهم ترین صادرات غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی محسوب می ‌شوند و نقش بسزایی در تقویت اقتصاد کشور دارند.

قالی شویی توحید؛ آگاه به منزلت فرش ایرانی

اگر ما بر فرض محال هیچ تولید ایرانی را قبول نداشته باشیم و بگوییم نمونه خارجی با کیفیت تر برای آن وجود دارد، در مورد فرش، نظری کاملا متفاوت خواهیم داشت. فرش ایرانی دارای اصالت بالا و فرهنگی غنی است که به نظر باید مانند کتاب غزلیات حافظ و شاهنامه فردوسی در هر خانه‌ای حداقل یک فرش ایرانی وجود داشته باشد.
اما فرش ایرانی درست مانند هر وسیله دیگری نیاز به نگهداری دارد. یکی از مهمترین راه‌ها و اصلی‌ترین موارد نگهداری فرش، نحوه شست و شوی آن است. در گذشته نه چندان دور که خانه‌ها بزرگ و دارای حیاط وسیعی بودند، زنان و مردان خانه با سلیقه‌ای مثال زدنی شروع به شستن فرش می کردند؛ اما امروزه که خانه‌ها از چند متر متجاوز نمی‌شود و اکثرا فاقد حیاط شخصی هستند، شست و شوی فرش تبدیل به یک چالش شده است. از این رو پیدا کردن فرد یا افرادی که توانایی شستن فرش به شکل تخصصی را دارا باشند می تواند اهمیت خاصی پیدا کند. قالی شویی توحید با داشتن سابقه درخشان در حوزه فرش شویی، قالی شویی، موکت شویی و مبل شویی می تواند انتخاب مناسبی برای هر خانه ایرانی باشد. قالی شویی توحید نه تنها در حوزه منطقه خود توانایی رقابت دارد بلکه با داشتن نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف، می تواند با انواع نام‌ها و برندهای قالیشویی غرب تهران و قالیشویی شمال تهران رقابت جدی و تنگاتنگی داشته باشد. کافی است تنها یک بار به قالیشویی توحید اعتماد کنید، زیرا این قالیشویی اهمیت و منزلت فرش ایرانی را به خوبی می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *