شاید شما هم در خانه ی خود فرش ماشینی داشته باشید. چقدر با این فرش‌ها و تاریخ آن‌ها آشنا هستید؟ آیا دوست دارید از گذشته این فرش‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون آشنا شوید؟ در این مطلب سعی داریم تا نگاهی بیاندازیم به تاریخچه فرش‌های ماشینی و نحوه ورود آن‌ها به کشور. سپس خواهیم پرداخت به تفاوت آن‌ها با فرش‌های سنتی و دستباف و مزایا و معایت فرش ماشینی را برخواهیم شمرد. همچنین درباره خدمات قالیشویی این نوع فرش‌ها نیز صحبت خواهیم کرد و در پایان بهترین مجموعه قالیشویی تهران را نیز به شما معرفی خواهیم نمود.

فرش ماشینی و تاریخچه آن

فرش‌های ماشینی را می توان از طریق فناوری‌های مختلف، مواد و در تراکم‌های مختلف ساخته و ایجاد کرد. یکی از محبوب‌ترین فرش‌های ایران از اکریلیک ساخته می شده است. اکریلیک شباهت زیادی به الیاف طبیعی (پشم) دارد، از دوام و کیفیت بالای در مقایسه با سایرین برخوردار است و آن را به یک پارچه فرش خود تبدیل می‌کند، گرچه فرش‌های اکریلیک قیمت کمی نسبت به سایر فرش‌ها دارند.
علاوه بر فرش‌های ساخته شده از 100% اکریلیک، ترکیبات اکریلیک و پشم/پلی استر نیز رایج است. پشم‌های طبیعی گران‌تر از الیاف مصنوعی هستند بنابراین کمتر از آن‌ها در فرش ماشینی استفاده می‌شوند تا قیمت نهایی در رنج توان خرید مردم قرار گیرد. الیاف مصنوعی دیگری که در فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود پلی استر (ابریشم مصنوعی) و پلی پروپیلن هستند.

پلی استر جلوه‌ای براق به فرش می دهد و طوری به نظر می رسند که مانند فرش‌های ابریشمی هستند و از آنجا که پرزهای کمی دارند مشابه فرش‌های اکریلیک و پشمی نیز هستند، با این وجود آن که از ماندگاری و طول عمر کمتری نسبت به دیگر فرش‌های برخوردارند، در میان مشتریان محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. قالیشویی‌ها در بخش‌های مختلفی از تهران از جمله قالیشویی شمال تهران، قالیشویی غرب تهران و … دارای تجهیزات حرفه‌ای برای شستشوی فرش ماشینی را در اختیار دارند. از جمله قالیشویی توحید که در انتها به معرفی آن خواهیم پرداخت.

فرش ماشینی و تاریخچه آن

امّا آغاز کار فرش ماشینی از کجا بوده است؟ در این تاریخچه آن به دهه 50 قبل از انقلاب باز می گردد. اولین فرش ماشینی در کارخانه مخمل و ابریشم کاشان با یک دستگاه ساده ساخته شد. مردم امید زیادی به این صنعت داشتند و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت. چرا که می توانستند سریع‌تر و راحت‌تر فرش را ایجاد کنند و سود بیشتری نیز کسب نمایند.
اولین فرش بسیار سبک و پرز کوتاه بود. در آن زمان دستگاهی که این فرش را تولید کرد، ژاکارد نام داشت. کم کم دستگاه‌های ساده پیشرفت زیادی کردند و کارخانه‌های بزرگی در شهر کاشان تاسیس شد. پس از انقلاب، قوانین جامع و یکپارچه‌ای برای واحد‌های صنفی ارائه شد و برخی زیر نظر سازمان صنایع ملی ایران به کار خود ادامه دادند.
فرش ماشینی همان طور که اشاره کردیم با سرعت بالا قابل تولید بود، همچنین به دلیل مواد اولیه قیمت کمتری نسبت به فرش‌های دستباف داشت. با پیشرفت دستگاه‌های تولید کنده فرش ماشینی و کامپیوتری شدن آن‌ها انواع تصاویر هنری و شخصی را می توان روی این دسته از فرش‌ها در کمترین زمان ایجاد کرد. در حال حاضر دستگاه‌های تکسیما، واندویل، شونهر و… به تولید فرش‌ها در جنس‌های مختلف بر اساس شانه‌های مختلف از 350، 440، 500 و… تا 1500 می پردازند. شستشوی آن‌ها آسان است ولی هر ماده ی شوینده‌ای برای آن‌ها مناسب نیست و بهتر است شستشوی آن را قالیشویی بسپارید که خدمات قالیشویی فرش ماشینی را ارائه می کنند.
در حال حاضر فرش ماشینی از شهرهای مختلفی از کشور عزیزمان تولید می‌شود امّا تولید شهرهای آران و بیدگل، کاشان، مشهد، دلیجان، یزد، اصفهان، تهران و ماکو از نقاط دیگر بیشتر است.

تفاوت فرش ماشینی و دستباف

تفاوت فرش ماشینی و دستباف

پیش از این به جنس فرش ماشینی و نحوه ساخت آن اشاره کردیم. همانطور که متوجه شدید در ساخت فرش ماشینی از پلی استر، نایلون و … استفاده می کنند. در مقابل در فرش دستباف از نخ ابریشم و پشم طبیعی استفاده می شوند. این مواد با طبیعت سازگار‌تر هستند و شفافیت خود را به مرور زمان از دست نمی دهند و بیماری یا الرژی ایجاد نمی کنند. با این وجود به دلیل آنکه از مواد طبیعی ساخته شده اند ممکن است دچار آفت و بید شوند. فرش‌های دستباف هنر دست افراد هستند و شاید بتوان گفت هیچ دو فرش دستبافی به طور کامل مشابه یکدیگر نیستند. در حالی که فرش‌های ماشینی به دلیل آنکه از یک الگوی خاص و توسط کامپیوتر‌ها ایجاد میشوند، به طور کامل مشابه یکدیگر هستند. سعی کنید تا حد امکان فرش ماشینی را در محیط مرطوب قرار ندهید از ریختن مایع بر آن خودداری کنید. آنها را در معرض تابش نور مستقیم خورشید نیز قرار ندهید.

مزایا فرش ماشینی

فرش ماشینی را می توان در طرح و رنگ‌های متفاوتی تهیه کرد. هر چقدر شانه و تراکم این نوع فرش بالا باشد جذابیت بیشتری دارد امّا از عمر و ماندگاری آن می کاهد. با انتخاب یک قالیشویی مناسب در نقاط مختلف تهران مانند قالیشویی شرق تهران و قالیشویی جنوب تهران می توان به دوام فرش ماشینی کمک کرد.
• در میان فرش‌های ماشینی اکریلیک از دوام و طول عمر بالاتری برخوردار است.
• فرش ماشینی انعطاف پذیری مناسبی دارد.
• می توان از طرح‌های سنتی تا مدرن آن را تهیه کرد.
• تابلو فرش‌های ماشینی را می توان با طرح دلخواه در کمترین زمان تهیه نمود.
• تهیه و تولید این نوع فرش برای سازندگان آن نیز سود زیادی دارد.
• قیمت آن‌ها مناسب‌تر و شاید بتوان گفت بیشتر مردم توان خرید آن را دارند.
• با استفاده از خدمات قالیشویی می توان از میزان ایجاد حساسیت آن‌ها کاست.

معایب فرش ماشینی

در مقابل فرش‌های ماشینی معایبی نیز دارند، که در بخش قبل به آن‌ها اشاره‌ای کردیم. عمر و دوام آن‌ها نسبت به فرش دستبافت کم‌تر است. فرش ماشینی از دور جلوه‌ای جذاب دارد امّا از نزدیک و در مقایسه با فرش‌های دستباف همان جذابیت را ندارد. فرش ماشینی به دلیل آنکه از مواد پلاستیکی ایجاد می‌شود نمی توان گرما و سرما را حفظ کند. به مرور زمان پرزهای آن می تواند باعث ایجاد حساسیت‌های تنفسی شود. جذابیت آن به نسبت طول عمری که دارد کاهش پیدا می‌کند.

خدمات قالیشویی فرش‌های ماشینی

چرا فرش ماشینی پرفروش تر است؟

همه ما می دانیم که در اکثر خانه ها از فرش های ماشینی استفاده می شود و فرش های دستباف را تنها کسانی خریداری می کنند که سلیقه ای خاص یا بودجه ای بالا دارند. آیا تا به حال از خود پرسیده اید دلیل اصلی فروش بالای فرش ماشینی چیست؟ اکنون که با مزایای فرش های ماشینی آشنا هستید شاید پاسخ به این سؤال برای شما راحت تر باشد.

در قدم اول می توان گفت که فرش های ماشینی متنوع تر هستند و انتخاب از میان آنها راحت تر انجام می شود. از طرفی تنها کسانی می توانند فرش دستباف خریداری کنند که بودجه ای بالا داشته باشند به همین دلیل اکثر افراد فرش های ماشینی را ترجیح می دهند. فرش های دستباف نیاز به نگهداری بیشتری دارند و امکان صدمه دیدن آنها بیشتر است. اکثر افراد به دلیل آنکه نمی توانند از فرش های دستباف مراقبت کنند از خرید آنها صرف نظر می کنند.

بیشتر فرش های دستباف طرح هایی سنتی دارند و کسانی که از دکوراسیون مدرن در منزل خود استفاده می کنند، فرش های ماشینی را ترجیح می دهند. همه این دلایل باعث شده است که فرش های ماشینی فروش بیشتری در بازار داشته باشند و سهم بیشتری از بازار فرش را به خود اختصاص دهند. پس اگر شما هم یکی از دلایل بالا را دارید می توانید انتخاب خود را از میان مدل های متنوع فرش ماشینی انجام دهید. مطمئن باشید که این فرش ها نیز سال ها برای شما کار می کنند و بسیار زیبا هستند.

شستن فرش های دستباف آسان تر است یا فرش های ماشینی؟

یکی از مسائلی که قبل از خرید فرش باید به آن فکر کنید، روش شستشوی آن است. به هر حال فرش در منزل شما دچار لک و آلودگی می شود و باید آن را تمیز کرد. اگر شستشوی فرش به سادگی صورت نگیرد ممکن است با مشکلات جدی روبرو شوید. فرش های دستباف را به راحتی می توان در محیط منزل نیز شست.

البته ما این کار را به شما پیشنهاد نمی کنیم زیرا ممکن است رنگ های فرش شما با یکدیگر تداخل پیدا کرده یا زمینه فرش زرد شود. اما باید فکر شستن فرش دستباف در منزل را از سر خود بیرون کنید! این فرش را بسیار حساس بوده و ممکن است بافت آن آسیب ببیند. برای شستشوی فرش های دستباف باید از مواد شوینده خاص و روش های شستشوی مناسب استفاده نمود در غیر این صورت طول عمر فرش شما کم شده و حتی ممکن است دیگر زیبایی اولیه خود را هم نداشته باشد. از طرفی اگر فرش دستباف به درستی شسته نشود سطح آن زبر شده و پای شما را در هنگام راه رفتن اذیت می کند. پس به جرئت می توان گفت که شستشوی فرش ماشینی آسان تر از فرش دستباف است.

استفاده از خدمات قالیشویی فرش‌های ماشینی

تماس با قالیشویی توحید

هر نوع فرشی که داشته باشیم باید با دقت از آن‌ها مراقبت کنیم. این روزها که وقت و انرژی کافی نداریم می توانیم فرش‌های خود را به قالیشویی توحید بسپاریم. قالیشویی توحید سال هاست در زمینه شستشوی قالی، مبلمان و موکت تجربه دارد. فرش‌های زیبای شما توسط دستگاه‌های پیشرفته شستشو، آبکشی و لوله می شوند تا کمترین مشکلی برای آن‌ها ایجاد شود و در انتها همراه با یک ضمانت نامه و گارانتی به شما تحویل داده میشوند. نگران نباشید، قالیشویی توحید در نقاط مختلفی از تهران شعبه دارد از جمله:
قالیشویی کامرانیه
• قالیشویی الهیه
• قالیشویی جنوب تهران
• قالیشویی شرق تهران
قالیشویی فرمانیه
می توانید به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید تا نزدیک‌ترین شعبه قالیشویی توحید در محل اعزام شوند و فرش ماشینی شما را تحویل گیرند. فرآیند تحویل و نحوه شستشو به طور کامل و جامع در وب سایت مجموعه توحید توضیح داده شده است که با مطالعه آن می توانید اطلاعات کافی را کسب کنید. با این حال در صورتی که هر گونه سوالی داشتید با ما در میان بگذارید. گروه پشتیبانی و کارشناسان مجموعه توحید آماده راهنمای شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *