برای گذری بر تاریخ فرش ایرانی ابتدا به ایالات متحده آمریکا می رویم ،از زیر پای ما تا دفتر اصلی رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، فرش ایرانی با شکوهی بی پایان و زیبایی بی مانند، جلوه گری می کند. این هنر اصیل و دیرینه که از ماندگارترین ابداعات ایرانیان باستان محسوب می‌شود، در تمام جهان و از جمله ایران، دارای ارزشی بسیار بالا است. از این رو است که نگهداری فرش و سپردن آن به قالیشویی معتبر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود؛ چرا که میزان کیفیت خدمات قالیشویی در افزایش عمر فرش، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. در ادامه این مقاله، نگاهی به سرگذشت تاریخی فرش ایرانی و معروف‌ترین انواع آن خواهیم داشت و در انتها نیز یکی بهترین خدمات قالیشویی تهران را به شما معرفی خواهیم نمود.

گذری بر تاریخ فرش ایرانی

تاریخچه فرش ایرانی

از آنجایی که قالی‌ها نمی توانند مانند اجسام سفالی و یا فلزی در گذر تاریخ دوام بیاورند و دستخوش زوال طبیعت می شوند، لذا یافتن مستندات تاریخی فرش در ایران کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. تا چند دهه پیش، جهان، مبدا و خاستگاه قالی را آسیای مرکزی می دانست؛ اما با کشف فرش معروف «پازیریک» که قدیمی‌ترین قالی یافت شده در جهان محسوب می‌شود، ورق به سوی ایران زمین برگشت. چرا که قالی پازیریک دارای نقش‌های اصیل هخامنشی بوده و در مدفن یکی از پادشاهان سکایی در فاصله 80 کیلومتری کشور مغولستان یافت شده است. البته قالی پازیریک دومین سند اثبات ایرانی بودن خاستگاه قالی است.

حدود 2400 تا 2500 سال پیش، تاریخ نگار مطرح یونانی به نام «گزنفون»، در کتابی به نام سیرت کوروش، به طور دقیق درباره بستر نرمی که ایرانیان در زیر خویش می گسترند و ساختار آن صحبت می کند که در واقع آنچه گزنفون به آن اشاره کرده همان قالی ایرانی است. همچنین اسناد تجاری چین باستان از واردات فرش از ایران در زمان پادشاهی ساسانیان صحبت می کنند که از جنس ابریشم بوده و به نقوش مختلفی نیز آذین می‌شده است.
پیش از کشف فرش پازیریک، تاریخچه فرش که به صورت سندی باقی مانده از تاریخ مورد قبول واقع شده باشد، به فرش‌های 1000 ساله آناتولی و قفقاز و همچنین فرش‌های اسلیمی ایران باز می گشت. اما اثبات اینکه فرش پازیریک توسط مادها یا پارت‌ها بافته شده است، برای همه جهانیان مبرهن کرد که قالی از ابداعات ایرانیان باستان بوده است.

تاریخچه فرش ایرانی

فرش ایرانی در تاریخ معاصر

اوج شکوفایی هنر قالیبافی ایرانی را می توان به دوره بعد از صفویان نسبت داد. سلسله صفویان که احیاگر بسیاری از هنرهای ایرانی بودند، در همان زمان هنر قالیبافی ایرانی را نیز به اوج رساندند و بسیاری از شاهکارهای ایرانی در حوزه فرش که امروزه در موزه‌های مختلف ایران و جهان نگهداری می شوند، مربوط به دوره صفویان و بعد از آن است. فرش دستباف ابریشمی ایرانی امروزه از گران قیمت‌ترین و ارزشمندترین قالی‌های موجود در جهان است که شهرتی بسیار و اعتباری بسیار بالا دارد.
اگر زیر پای خود فرش دستباف ایرانی دارید، باید بدانید که نگهداری از آن مانند نگهداری از هر شیء ارزشمند دیگری نیازمند توجه و تا حد زیادی تخصص است. بنابراین اگر قصد شستن آن را دارید، سعی کنید فرش خود را تنها به قالیشویی‌های متخصص که بهترین خدمات قالیشویی را ارائه می دهند بسپارید.
طرح‌های فرش ایرانی بیش از هر چیز معطوف به طبیعت است. در نقوش ایرانی ترکیبی از زیباترین گل‌ها و حیوانات را می توان یافت و همچنین زندگی انسان در طبیعت را نیز می توان از میان این نقش و نگار زیبا دریافت. بارزترین ویژگی فرش دستباف ایرانی جنس الیاف، نوع گره و رنگ و طرح خاص آن است.

فرش ایرانی در تاریخ معاصر

معروف‌ترین فرش‌های ایرانی در جهان

شاید ندانید که برخی از فرش‌های خاص ایرانی در زمره گران‌ترین فرش‌های جهان قرار دارند و همچنین برخی از آن‌ها نیز در حراجی‌های بزرگ جهان، رکورد قیمت را شکسته اند. اگر فرش‌های معروف ایرانی که در داخل ایران و در موزه فرش در تهران قرار دارند (مانند فرش بهارستان و…) را در نظر نگیریم، فرش‌هایی که در جهان شهرت بین المللی دارند، این‌ها هستند:
• دو قالیچه زیگلر محل (متعلق به قرن نوزدهم میلادی فروخته شده به ارزش 0.5 میلیون دلار)
• قالیچه اصفهان (متعلق به قرن هفدهم میلادی فروخته شده به ارزش 120 هزار دلار)
• فرش ترنجدار تبریز (متعلق به قرن شانزدهم میلادی فروخته شده به ارزش 2.5 میلیون دلار)
• قالیچه ابریشمی اصفهان (متعلق به قرن شانزدهم میلادی فروخته شده به ارزش 4.5 میلیون دلار)
• قالی گلدانی کرمان (متعلق به قرن هفدهم میلادی فروخته شده به ارزش 10.2 میلیون دلار)
• قالی کلارک کرمان (متعلق به قرن هفدهم میلادی فروخته شده به ارزش 33.7 میلیون دلار)
این‌ها تنها چند مثال از فرش‌های معروف ایرانی است که در بزرگ‌ترین حراجی‌های جهان به بالاترین قیمت‌ها به فروش رسیده اند. اما حال که به درک درستی از ارزش حقیقی فرش دستباف ایرانی رسیده ایم، زمان آن است که حرفه‌ای‌ترین مجموعه قالیشویی تهران را به شما معرفی کنیم تا بهترین راه محافظت از فرش‌های خود را بدانید.

بهترین فرش‌های ایران در کدام شهرها بافته می‌شوند؟

اکنون که می‌خواهیم گذری بر تاریخ فرش ایران داشته باشیم باید نیم‌نگاهی به شهرهایی که فرش‌های ارزشمند را تولید می‌کنند بیندازیم. برخی از مهم‌ترین شهرهایی که تأثیر بسیار زیادی بر روی هنر قالیبافی ایران دارند عبارت‌اند از:

تبریز

اگر می‌خواهید بدانید که شهر جهانی بافت فرش در جهان کدام است، باید به شما تبریز را معرفی کنیم. فرش‌های تبریز طرحی مرکزی با طرح‌های فرعی مختلف دارند. از زیبایی باغ‌ها و کوه‌های پهناور این شهر در نقشه قالی تبریز استفاده شده است. معمولاً در قالی‌های تبریز شعرهایی از هنرمندان بزرگ بافته می‌شود به همین دلیل قیمت بسیار بالایی در بازارهای جهانی دارند.

کاشان

اگر به دنبال فرشی باکیفیت و بادوام هستید قالی کاشان بهترین پیشنهاد برای شما است. در شهر کاشان از مواد اولیه باکیفیت برای بافت فرش استفاده می‌شود در نتیجه هرچه که از عمر قالی کاشان می‌گذرد، زیبایی آن بیشتر خواهد شد. تمام طرح‌های قالی کاشان قرینه بوده و زیبایی آن خیره‌کننده است. استاد محتشمی از بزرگ‌ترین قالیبافان کاشانی است که در سطح جهانی او را می‌شناسند.

قم

یکی از شهرهایی که فرش با طرح‌های درشت و زیبا را تولید می‌کند، قم است. در گذشته هنرمندان کاشانی به این شهر مهاجرت کرده و هنر قالی‌بافی را به قم منتقل کردند اما با تغییر نقشه و استفاده از نخ ابریشم قالی‌های قم نیز به شهرت بسیار خوبی رسیدند.

بندر ترکمن

حتماً شما هم نام طرح‌های قالی ترکمن را شنیده‌اید. این طرح‌ها در ایران و جهان بی‌مثال هستند و با زیبایی خیره‌کننده‌ای بافته می‌شوند. اغلب از الیاف پشمی برای بافت این فرش‌ها استفاده می‌شود و طرح آنها نیز به صورت قرینه و تکرارشونده است.

اصفهان

همان‌طور که کاشی‌کاری‌های مختلفی را در بناهای تاریخی شهر اصفهان ملاحظه می‌کنید، فرش اصفهان نیز طرح و نقشی زیبا و جذاب دارند. طرح و نقش این فرش‌ها شما را به یاد کاشی‌کاری‌های زیبای این شهر می‌اندازند به همین دلیل به شهرت جهانی رسیده است. استاد صیرافیان، داوری و حقیقی از بزرگ‌ترین اساتیدی هستند که نقش بزرگی در معروف شدن فرش‌های اصفهان دارد.

نایین

یکی از شهرهایی که در استان اصفهان قرار دارد، نایین است که به بافت فرش شهرت دارد. در نایین معمولاً از طرح‌های ساده با رنگ‌هایی مانند آبی، قرمز، سبز و مشکی در زمینه طوسی یا بژ استفاده می‌شود. استاد حبیبیان از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان قالیباف نایین است.

معروف‌ترین فرش‌های ایرانی در جهان

خدمات تخصصی قالیشویی توحید

اگر در جستجوی بهترین تیم قالیشویی در ایران هستید، بهتر است بدانید که از هر جای پایتخت می توانید خدمات قالیشویی توحید را به سادگی درخواست کنید. مجموعه قالیشویی توحید با داشتن 4 شعبه در تهران، آماده ارائه خدمات به مردم است. قالیشویی شمال تهران، قالیشویی شرق تهران، قالیشویی غرب تهران و قالیشویی جنوب تهران همگی در فهرست شعبات مجموعه توحید دیده می‌شوند. قالیشویی کامرانیه، قالیشویی فرمانیه، قالیشویی الهیه و هر کجای تهران که شما بخواهید، قالیشویی توحید برای ارائه سریع‌ترین و بهترین خدمات آماده خواهد بود.

معرفی قالیشویی توحید

مجموعه قالیشویی توحید با به کار گیری جدیدترین و مجهزترین دستگاه‌های قالیشویی روز دنیا و با استفاده از تجربه افراد متخصص در این زمینه، تمامی فرش‌های دستباف، ماشینی و گلیم‌ها را با بهترین مواد شوینده و به صورت تضمینی مورد شستشو و لکه گیری قرار می دهد. همچنین از دیگر خدمات دیگر این مجموعه می توان به شستشوی موکت و شستشوی مبلمان در منزل اشاره کرد که با استفاده از دستگاه‌های مجهز و به صورت تخصصی انجام می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که تمامی خدمات قالیشویی توحید از نظر کیفی به صورت صددرصد تضمین می‌شود و از این رو شما می توانید حتی با ارزش‌ترین فرش‌های خود را نیز به این مجموعه بسپارید.

خدمات غیر حضوری قالیشویی توحید

نکته دیگری که خدمات این مجموعه را ارزنده‌تر می کند، این است که علاوه بر اینکه در جای جای تهران دارای شعباتی برای خدمات رسانی است، امکان سفارش آنلاین  و پرداخت آنلاین از طریق وب سایت را نیز برای مشتریان فراهم نموده است. لذا شما می توانید به سادگی و با کمترین اتلاف وقت، از طریق وب سایت قالیشویی توحید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد سفارش خود را ثبت و در انتظار رسیدن کارشناسان این مجموعه باشید.

خدمات تخصصی قالیشویی توحید

نتیجه گیری و جمع بندی

فرش ایرانی از زمره با ارزش‌ترین فرش‌ها در جهان است که قدمتی به درازای تاریخ تمدن ایران زمین دارد. به همین خاطر است که امروزه در موزه فرش تهران نفیس‌ترین و بهترین فرش‌های ایرانی خود نمایی می کنند و همچنین در خانه بسیاری از ایرانیان نیز فرش دستباف یا ماشینی دارای نقوش ایرانی یافت می‌شود.
از آنجایی که نگهداری فرش از اهمیت بالایی برخوردار است، سپردن آن به متخصصینی که خدمات قالیشویی را به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن ارائه می دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است و قالیشویی توحید به عنوان یکی از مجرب‌ترین قالیشویی‌های تهران، آماده ارائه خدمات تخصصی شستشوی فرش، مبل شویی و موکت شویی در تهران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *