شیوه نگهداری از فرش دست بافت ابریشمی

فرش ابریشمی یکی از انواع فرش‌های دست بافت است که نیازمند نگهداری و مراقبت بالا می باشد. این فرش ها ارزش بالایی دارند. به همین دلیل در هنگام آلودگی، باید آن ها را به یک قالیشویی خوب بسپارید تا به بهترین شکل ممکن، فرش را شستشو دهند و آلودگی های آن را پاک نمایند.

زمانی که در مورد نظافت و پاکیزگی فرش‌ها آگاهی کافی ندارید باید از یک قالیشویی با سابقه که به مرمت و نگهداری فرش می ‌پردازد، کمک بگیرید. خوشبختانه امروزه سفارش آنلاین قالیشویی به راحتی انجام می شود و افراد پایتخت نشین می‌توانند در صورت نیاز به نظافت فرش‌های خود، روی خدمات قالیشویی آنلاین شمال تهران و سایر مناطق حساب باز کنند.

به یاد داشته باشید که در صورت آسیب فرش های ابریشمی، باید در اسرع وقت نسبت به مرمت آن اقدام کنید تا از گسترش آسیب جلوگیری شود. از جمله آسیب دیدگی ‌های رایج فرش‌های ابریشمی می توان به ساییدگی، بید زدگی، پوسیدگی و تداخل رنگ ها اشاره کرد.

بنابراین در ادامه این مطلب قصد داریم تا به برخی از اصول نگهداری فرش ‌های دستباف ابریشمی بپردازیم.

شرایط مناسب برای نگهداری از فرش دستبافت ابریشمی

فرش‌های ابریشمی به دلیل بافت ظریفی که دارند در بخش‌های خاصی از خانه به کار می‌روند. این نوع فرش‌ها دارای تار و پود ظریفی هستند. به همین جهت شستشوی آن ها، نیازمند دقت و ظرافت بالایی است تا آسیبی به فرش‌ وارد نشود.

می‌توان فرش ابریشمی را هر چند هفته یک بار جاروبرقی کشید اما یادتان باشد که تنها جارو را بر روی سطح فرش بکشید و آن را بر روی فرش نکوبید. هنگام جارو کشیدن، منگوله‌ها و حاشیه‌های فرش را جارو نکنید و تنها با دست به آرامی، کرک‌های موجود را خارج کنید.

از منابع حرارتی همچون سشوار و آب گرم بر روی فرش ابریشمی استفاده نکنید زیرا گرمای بیش از حد باعث کوچک شدن الیاف و کمرنگ شدن رنگ فرش می‌شود. علاوه بر این، هرگز از پاک کننده‌های شیمیایی برای رفع لکه‌ها استفاده نکنید زیرا باعث آسیب یا تضعیف الیاف فرش ابریشمی می‌شوند. توصیه می‌شود فرش‌ها را سالی یک بار به صورت 180 درجه بچرخانید تا ظاهری یکدست پیدا کنند و تمام قسمت ها به یک اندازه پا بخورند.

در صورت امکان فرش‌های ابریشمی را به بخشی از خانه منتقل کنید که در معرض نور مستقیم خورشید نباشند زیرا در این صورت ماندگاری بیشتری خواهند داشت و با تغییر رنگ فرش مواجه نخواهیم شد.

چه مراقبت‌هایی برای فرش ابریشمی لازم است؟

چه مراقبت‌هایی برای فرش ابریشمی لازم است؟

فرش‌های ابریشمی جزو فرش‌های حساس هستند و نگهداری از آن‌ها سخت‌تر از فرش‌های ماشینی است. بنابراین در صورت آلودگی فرش باید نظافت آن را به یک قالیشویی خوب در تهران بسپارید تا فرش ها بدون هرگونه آسیب، شسته و تمیز شوند.

به جهت مراقبت از فرش‌های دست بافت ابرشمی موارد زیر را در نظر بگیرید:

1.      نگهداری روزانه

به منظور نگهداری روزانه از فرش دستباف ابریشمی خود، بایستی نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • جاروکشی مرتب به جهت جلوگیری از تجمع گرد و خاک
  • جاروکشیدن پشت فرش به منظور جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و پناه گرفتن آفات
  • قرار ندادن فرش ابریشمی زیر پایه مبلمان سنگین
  • استفاده از صندل و دمپایی بر روی فرش‌ها

2.      مراقبت در برابر رطوبت، گرما و نور مستقیم خورشید

از آنجایی که فرش‌های ابریشمی از مواد طبیعی همچون پشم، پنبه و ابریشم ساخته می‌شوند، در برابر رطوبت دچار پوسیدگی می‌شوند. بنابراین اجازه ندهید این فرش ها در طولانی مدت مرطوب بمانند.

از دستگاه های بخارشو بر روی فرش‌های ابریشمی استفاده نکنید. استفاده از این دستگاه ها بر روی فرش های دستباف ابریشمی باعث خشک شدن روغن‌های طبیعی پشم فرش می‌شود.

نور مستقیم خورشید نیز می‌تواند باعث محو شدن رنگ فرش در طی چندین سال شود. به این مشکل، رنگ پریدگی فرش ابریشمی گفته می شود.

3.      مراقبت از فرش ابریشمی در برابر حیوانات خانگی

حیوانات خانگی آموزش داده نشده احتمالا می توانند باعث ایجاد خراش در فرش های ابریشمی شوند و یا با جویدن الیاف فرش، خسارت زیادی را به شما وارد کنند.

اگرچه بیشتر آسیب‌های فرش قابل ترمیم هستند اما در صورتی که آسیب ها به سرعت ترمیم نشوند شاهد پوسیدگی و تغییر رنگ فرش ها خواهیم بود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای رفع انواع مشکلات فرش های ابریشمی با یک قالیشویی خوب در تهران تماس بگیرید.

4.      مراقبت در برابر پروانه‌ها و سایر آفات

بهترین راهکار برای جلوگیری از بیدزدگی فرش های ابریشمی، جاروبرقی کشیدن منظم است. همچنین می توانید از اسپری مخصوص فرش استفاده کنید تا آفات از بین بروند. اگر از نتیجه کار مطمئن نیستید از یک قالیشویی حرفه‌ای همچون قالیشویی غرب تهران کمک بخواهید.

5.      ترمیم سوختگی فرش دستباف ابریشمی

اگر فرش ابریشمی‌ شما در اثر حادثه ای همچون وسایل داغ یا سیگار دچار سوختگی سطحی شد، می توانید به کمک یک قیچی کوچک، انتهای نخ ها را کوتاه کنید. اما توجه کنید که اگر سوختگی فرش گسترده است، بهتر است این کار را به یک متخصص ترمیم فرش بسپارید.

6.      نگهداری و انبار کردن فرش

در صورتی که قصد دارید فرش را انبار کنید و تا مدت زمانی از آن استفاده نکنید، بهترین روش انبار کردن فرش ابریشمی، لول کردن آن است. تحت هر شرایطی از تا زدن فرش خودداری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که پیش از لول کردن و کنار گذاشتن فرش، مواد ضد بید همچون نفتالین، خوشه های سدر و کاغذ روزنامه یا کلر، بنزن، کافور و فلفل  را در میان آن قرار دهید. علاوه بر این، فرش را درون کاغذ بپیچید و در مکانی دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

رعایت این روش‌ها کمک می‌کند ظاهر فرش‌تان حفظ شود اما در صورت وجود آلودگی بیشتر بر روی فرش باید با یک قالیشویی خوب در تهران تماس گرفته و مشکل خود را به صورت تخصصی رفع کنید.

7.  چرخش به موقع فرش

برای آن که فرش های ابریشمی شما طول عمر بالایی داشته باشند باید در بازه های زمانی منظم آن ها را بچرخانید. از آنجایی که ممکن است وسایل مختلفی بر روی فرش گذاشته شوند، این چرخش از پوسیدگی و پارگی نقاط تحت فشار جلوگیری می کند. حتی اگر هیچ وسیله ای بر روی فرش نگذاشته اید باز هم باید فرش را بچرخانید.

میزان تردد شما بر روی فرش در همه نقاط یکسان نیست و راه رفتن بیش از حد بر روی آن ممکن است باعث ساییدگی فرش در یک طرف شود. برای این کار باید هر چند وقت یکبار فرش را 180 درجه بچرخانید. این کار ساده از فرش ابریشمی شما محافظت خواهد کرد.

چگونه از بید زدن فرش ابریشم جلوگیری کنیم؟

یکی از مهمترین عواملی که در هنگام استفاده از فرش ابریشم باید به آن توجه کنید، بید نزدن آن است. اگر از فرش ابریشمی در هوای مرطوب و شرجی استفاده کنید یا به نظافت آن اهمیت ندهید به زودی بید خواهد زد. همچنین انبار کردن این نوع فرش در محیط های دربسته و فاقد تهویه هوا باعث بید زدن آنها خواهد شد.

حالا که فرش های زیبای ابریشمی را برای زیباتر کردن منزل خود انتخاب کرده اید باید به خوبی از آن ها مراقبت کرده و آن ها را از آفات مختلف مانند بید دور نگه دارید. برای جلوگیری از این اتفاق توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:

  • زمانی که فرش ابریشمی را انبار می کنید باید ماهی یک بار آن را باز کرده تا سطح فرش در معرض هوا قرار بگیرد بدین ترتیب امکان بید زدن فرش کاهش پیدا می کند.
  • قبل از آنکه فرش ابریشمی را در محیط منزل خود پهن کنید بهتر است تمام درزهای میان سرامیک ها را پر کنید. شیارهای خالی محلی مناسب برای رشد حشرات و آفات مختلف هستند و زمینه را برای بید زدن فرش ابریشمی فراهم می کند.
  • برای جلوگیری از بید زدن فرش می توان از نگزالت، نفتالین یا تنباکو استفاده کرد.
  • به شما توصیه می کنیم برای نظافت فرش برنامه منظمی داشته باشید و در زمانی که قصد تمیز کردن فرش را دارید به نکاتی که در مورد مراقبت از فرش ابریشمی به شما گوشزد کردیم، توجه نمایید. تنها در این صورت است که فرش خود را از هر آسیبی مانند بیدزدگی دور خواهید کرد.

در صورتی که فرش ابریشمی کثیف شد چه باید کرد؟

در صورتی که فرش ابریشمی کثیف شد چه باید کرد؟

پیش از هر کاری باید سرعت عمل بالایی داشته باشید و بلافاصله به پاکسازی فرش بپردازید.

برای تمیز کردن فرش موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از دستمال کاغذی یا پارچه سفید استفاده کنید. برای از بین بردن لکه مایع از دستمال کاغذی رنگی استفاده نکنید زیرا ممکن است رنگ آن به فرش آسیب برساند.
  • با قاشق، مایع یا غذا را از روی فرش جدا کنید، سعی کنید تا جایی که ممکن است مواد را بردارید اما فشاری به فرش وارد نکنید.
  • برای بیرون آوردن مواد از چاقو استفاده نکنید زیرا به توده فرش آسیب می‌رساند.
  • حوله را مدام بر روی فرش نکشید زیرا ممکن است به ساختار فرش آسیب برساند و رنگ‌های موجود در آن را تهدید کند.
  • اگر لکه‌بر دارید، پیش از هر کاری آن را امتحان کنید.
  • از شامپو فرش‌های مناسبی که به تار و پود فرش ابریشمی آسیب نمی‌رسانند استفاده کنید.

از آنجایی که مراقبت و نگهداری از فرش دستبافت سخت بوده و در صورت آلودگی نیاز به پاکسازی حرفه‌ای خواهد داشت، می‌توانید با یک متخصص تماس بگیرید و اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهد. قالیشویی توحید یک قالی شویی‌ معتبر و با سابقه در این زمینه است که فرش دستبافت شما را با سرعت بالا و با بهترین کیفیت تحویل‌تان خواهد داد.

پاک کردن گرد و غبار و لکه‌ها از روی فرش ابریشمی به چه شکل است؟

پاک کردن گرد و غبار و لکه‌ها از روی فرش ابریشمی به چه شکل است؟

موارد زیر می‌تواند در پاکسازی فرش ابریشمی موثر باشد:

– پاک کردن گرد و غبار فرش

  • از جاروبرقی با مکش متوسط و بدون برس استفاده کنید.
  • فرش‌های ابریشمی را به آرامی جارو کنید تا به الیاف آسیب نرسد.
  • با تکان دادن فرش، گرد و غبار آن را پاک کنید.

– پاک کردن لکه فرش

  • لکه‌ها را به سرعت، قبل از نفوذ به الیاف ابریشم پاک کنید.
  • بقایای مواد جامد روی فرش را با استفاده از قاشق پاک کنید و مراقب باشید که الیاف خراشیده نشود.

– برطرف کردن نشت مایعات

  • با فشار ملایم پارچه‌ای تمیز، مایعات را تا حد ممکن جذب پارچه کنید.
  • از نوشابه بی رنگ برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.
  • جوش شیرین را روی پارچه‌ای تمیز بریزید و لکه را پاک کرده و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود.
  • محلولی مساوی از سرکه سفید و آب درست کرده و آن را بر روی پارچه تمیز بریزید و لکه را پاک کنید و بگذارید در مجاورت هوا خشک شود.

– از بین بردن بوی فرش

  • بر روی فرش، جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید 1 ساعت بر روی فرش بماند و سپس با جارو برقی بدون برس، فرش را جارو کنید.
  • محلول آب و سرکه را درون یک بطری اسپری بریزید و مقدار کمی از آن را بر روی فرش بپاشید. سپس آن را با پارچه‌ای تمیز و خشک به آرامی پاک کنید.

در صورتی که آلودگی فرش‌تان زیاد بود و خودتان نتوانستید آن را پاک کنید، می‌توانید با ثبت سفارش آنلاین قالیشویی جنوب تهران به راحتی فرش ها را به یک متخصص بسپارید و در اسرع وقت آن را تحویل بگیرید.

سفارش آنلاین قالیشویی توحید

برای پاکسازی حرفه‌ای فرش ابریشمی خود چه کنیم؟

برای پاکسازی حرفه‌ای فرش ابریشمی خود چه کنیم؟

توصیه می‌کنیم که به جهت رفع لکه‌های فرش ابریشمی به دنبال یک قالیشویی خوب در تهران باشید که بتواند به صورت حرفه‌ای به پاکیزگی فرش شما کمک کنند.

الیاف فرش ابریشمی هنگام خیس شدن به راحتی استحکام خود را از دست می‌دهند و از آنجایی که فرش‌های گران قیمتی هستند، بهتر است با بهره گیری از سفارش آنلاین قالیشویی شرق تهران در مدت زمان مناسبی فرش خود را بدون آسیب و پاکیزه تحویل گیرید.

یکی از قالیشویی‌هایی متخصص در زمینه پاکسازی انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی، قالیشویی توحید است که به دلیل فعالیت در تمامی مناطق تهران می‌تواند سفارش قالیشویی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما ارائه نماید.

فرقی ندارد که در کدام منطقه از تهران هستید، قالیشویی توحید می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کمک شعب مختلفی که در سراسر شهر دارد به خدمات قالیشویی مورد نظر شما رسیدگی کرده و فرش شما را به مانند روز اول تحویل‌تان دهد.

قالیشویی توحید با دارا بودن شعب مختلف، می‌تواند با توجه به مهارت و تخصصی که در زمینه پاکسازی فرش دارد با نازل‌ترین قیمت ممکن، فرش شما را در مدت زمان کوتاه به صورت سالم و بدون هیچ ایرادی تحویل‌تان دهد.

تماس با قالیشویی توحید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *