اسباب و وسایل خانه همیشه به مراقبت احتیاج دارند؛ مبلمان یکی از اصلی‌ترین لوازم خانه است که نسبت به اسباب دیگر نیاز به تمیزی و نظارت بیشتری دارد. ما در ادامه‌ی این محتوا، به معرفی روش‌هایی برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده بر روی مبلمان می‌پردازیم.

نکات مهم برای از بین بردن لکه‌های مبل
برای تمیز کردن مبلمان و از بین بردن لکه‌های روی مبل باید به جنس پارچه استفاده شده در مبل توجه کرد؛ برای انواع مختلف پارچه، راه‌های متنوعی وجود دارد که بتوان لکه‌های کثیفی یا چربی را از بین برد. شما می‌توانید از نحوه شستشوی مبل‌ها توسط برچسبی که بر روی بعضی از آن‌ها چسبانده می‌شود، مطلع شوید. به‌عنوان ‌مثال اگر بر روی برچسب حرف X نوشته شده باشد به این معنی است که این مبل تنها به وسیله جارو تمیز می‌شود، بعضی از پارچه‌ها نیز برچسبی با حرف S دارند که به معنای تمیز کردن با انواع مواد شوینده است.
قبل از اینکه مبل یا صندلی‌های پارچه‌ای لکه‌دار شده را تمیز کنید، باید با جاروبرقی خرده‌ها و ذره‌های خوراکی یا گردوغباری که بین درزها و گوشه‌های مبل وجود دارد را به خوبی پاک نمایید. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن مبل باید از اسفنجی نرم و سفید استفاده کنید؛ بعضی از اسفنج‌های رنگی ممکن است در مجاورت با آب یا مواد شوینده، رنگ خود را به پارچه منتقل کنند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید آسیب نرسیدن به رنگ و تاروپود پارچه است؛ به هر روشی که این کار را انجام می‌دهید باید از زیاد کشیدن پارچه یا اسفنج بر روی پارچه مبل خودداری کنید تا به آن آسیبی وارد نشود. قبل از امتحان کردن روش‌های خانگی، ابتدا آن را بر روی قسمت کوچکی از پارچه تست کنید تا از صحت روش خود اطمینان داشته باشید.

بین بردن لکه‌های مبل

روش‌های خانگی برای از بین بردن لکه‌های مبل

یکی از روش‌های خانگی تمیز کردن مبل، استفاده از مایع ظرف‌شویی و سرکه سفید است؛ ترکیب سرکه سفید و جوش‌شیرین یکی از راه‌های مؤثر در از بین بردن لکه است. شما می‌توانید جوش‌شیرین، مایع ظرف‌شویی و سرکه سفید را در آب گرم ترکیب کنید و با اسفنج یا پارچه‌ای سفید که قبلا مرطوب شده است، روی نقطه مورد نظر بکشید.
همان‌طور که برای تمیز کردن لکه‌های روی مبلمان باید به جنس و بافت پارچه توجه کنیم، باید به نوع ماده خوراکی یا غیرخوراکی که بر روی مبل ریخته شده است هم توجه داشته باشیم؛ هر نوع لکه‌ای با روشی مخصوص از بین می‌رود. اگر لکه‌ای مانند لکه نوشابه بر روی مبل شما ریخته شده است، همان موقع که لکه تازه است و رطوبت خود را از دست نداده، بر روی نقطه مورد نظر نمک بریزید و با پارچه یا اسفنجی نمناک که با آب گرم خیس شده است، آن را مرطوب کرده و پاک کنید.
کودکان معمولا علاقه دارند هم‌زمان با خوردن میوه یا خوراکی مورد علاقه خود، با نشستن بر روی مبل تلویزیون تماشا کنند؛ اکثر مواقع نیز کودکان بر روی پارچه مبل با آبِ میوه لکه ایجاد می‌کنند و والدین مجبور هستند این لکه‌ها را تمیز کنند. اگر مبل شما پارچه‌ای به رنگ سفید دارد، ترکیب آب و صابون برای شستشوی آن کافی است؛ اما اگر پارچه استفاده شده در مبلمان شما رنگی باشد باید از نسبت مشخصی از آب و الکل 90 درصد استفاده کنید تا لکه به طور کامل از بین برود.
یکی دیگر از مواردی که پارچه مبل‌های ما را کثیف می‌کنند، لکه‌های چربی ناشی از غذای چرب یا دیگر مواد غیرخوراکی است. برای رفع این مشکل برخی از افراد نمک و الکل را پیشنهاد می‌کنند؛ قسمتی که لک شده را می‌توانید با ترکیب نمک و الکل پاک کنید.

لکه‌های خون از روی مبل

از بین بردن لکه‌های خون از روی مبل

یکی از لکه‌هایی که معمولا به سختی پاک می‌شود لکه خون است؛ روش خانگی و کاربردی که برای از بین بردن لکه‌های خون پیشنهاد می‌شود استفاده از نشاسته است.

به اندازه لکه ایجاد شده بر روی مبل، مقدار مشخصی از نشاسته را با آب مخلوط کرده و خمیری که از این ترکیب به وجود می‌آید را بر روی نقطه مورد نظر بگذارید، زمانی که خمیر نشاسته و آب خشک شد آن را با چاقو یا کاردک از روی مبل برداشته و پاک کنید.افراد سیگاری ممکن است به هنگام سیگار کشیدن متوجه ریختن سیگار خود نشوند و لکه‌ای زرد بر روی پارچه مبل ایجاد شود؛

برای از بین بردن لکه زرد سیگار، استفاده از قند پیشنهاد شده است، به این شکل که یک حبه قند بر روی لکه ساییده شود تا لکه به طور کامل از بین برود.

پاک کردن لکه جوهر

لکه جوهر نیز یکی دیگر از مواردی است که روشی خانگی برای تمیز کردن آن توصیه شده است؛ برای از بین بردن لکه جوهر ابتدا باید پارچه مبل مرطوب شود، بعد مقداری نمک روی لکه می‌ریزیم و با اسفنجی نرم یا پنبه آن را تمیز می‌کنیم.
به‌طورکلی برای پاک کردن انواع لکه از روی مبل چرم می‌توان از الکل استفاده کرد اما لکه جوهر در مبل‌های چرمی معمولا به سختی پاک می‌شود و یک روش خانگی برای این منظور وجود دارد؛ ترکیبی تشکیل شده از سرکه، آب و اندکی روغن ‌زیتون درست کنید و به وسیله پارچه یا اسفنجی نرم، لکه را پاک کنید.

از بین بردن لکه‌های رنگ از روی مبلمان

لکه‌های رنگ از روی مبلمان

روش دیگر برای از بین بردن لکه، استفاده از شامپو فرش برای لکه رنگ است؛ اگر بر روی مبل شما لکه‌هایی از رنگ ایجاد شده است، می‌توانید از شامپو فرش برای تمیز کردن آن استفاده کنید، توجه داشته باشید که شامپو فرش یا هر نوع ماده شوینده نباید مستقیما با پارچه برخورد داشته باشد بلکه باید در ظرفی با آب حل شده و کف حاصل از آن برای پاک کردن لکه مورد استفاده قرار بگیرد.
بعضی از لکه‌های رنگ مانند رنگ آکریلیک به سختی پاک می‌شوند و گاهی اوقات شما باید از محلول آستون برای از بین بردن این لکه‌ها استفاده کنید؛ توجه داشته باشید که قبل از استفاده از آستون حتما قسمتی از مبل که دیده نمی‌شود را با آن تست کنید؛ چون ممکن است آستون به رنگ بعضی از پارچه‌ها آسیب بزند.
به‌طورکلی روش‌های خانگی متعددی برای پاک کردن انواع لکه و شستشوی مبل وجود دارد اما هیچ‌کدام از این روش‌ها ضمانتی صد در صد به شما نمی‌دهند و ممکن است به بافت و رنگ پارچه شما آسیب وارد کنند. بعضی از این روش‌ها، لکه را از بین می‌برند اما ردی کوچک از لکه حتی بعد از تمیز کردن نیز باقی می‌ماند و کامل تمیز نمی‌شود.

از بین بردن لکه‌های مبل توسط متخصصین قالیشویی

گاهی اوقات بهتر است کار را به دست نیروهای متخصص و به اصطلاح شخص کاردان سپرد تا کار به نحو احسن انجام شود. امروزه تجهیزات متفاوت و پیشرفته‌ای در صنعت شستشوی مبل و فرش وجود دارد که اکثر قالیشویی‌ها و مراکز خدماتی از آن‌ها استفاده می‌کنند تا رضایت هر چه بیشتر مشتریان را به خود جلب کنند. همچنین اکثر مراکز قالیشویی از مواد شوینده باکیفیت و معتبر برای شستشوی مبل و قالی استفاده می‌کنند و کار را با ضمانت به شما تحویل می‌دهند.

لکه‌های رنگ از روی مبلمانبعضی از لکه‌های باقی‌مانده از رنگ‌های خوراکی و غیرخوراکی به آسانی پاک نمی‌شوند و در این مواقع شما می‌توانید به نیروهای متخصص و مراکز معتبر اطمینان کرده و کار را به آن‌ها بسپارید. یکی از این مراکز قالیشویی توحید است که از تجهیزات پیشرفته، نیروی متخصص و مواد شوینده مرغوب برای سرویس‌دهی استفاده می‌کند.

نکات مهم در از بین بردن لکه از روی مبل

اگر شما هم می‌خواهید لکه‌برداری مبل را در منزل انجام دهید باید نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید:

  • به محض آنکه لکه‌ای را بر روی مبل مشاهده کردید برای از بین بردن آن اقدام کنید. برخی از لکه‌ها با گذر زمان پایدار شده و دیگر پاک کردن آنها امکان‌پذیر نیست.
  • در قسمت‌های قبل شوینده مناسب برای هر لکه به شما معرفی شده است. بهتر است از شوینده مناسب برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید در غیر این صورت به نتیجه مطلوب خود نخواهید رسید.
  • بافت مبلمان باید پس از شستشو به طور کامل خشک شود وگرنه بوی نامطبوع گرفته یا لکه زرد رنگ بر روی آن به وجود می‌آید. برای خشک کردن پارچه مبل می‌توانید از دستمال‌های حوله‌ای، باد ملایم سشوار یا هوای آزاد استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از برس‌های زبر برای از بین بردن لکه‌ها استفاده نکنید. این برس‌ها باعث از بین رفتن بافت پارچه یا سوراخ شدن آن می‌شوند.
  • یکی از روش‌های سریع خشک کردن مبلمان در منزل استفاده از بخارشو است. این دستگاه با مکش خود می‌تواند رطوبت مبل را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • به هیچ عنوان از دستمال کاغذی برای خشک کردن فرش استفاده نکنید زیرا پوره‌های ایجاد شده به بافت فرش نفوذ کرده و آن را کثیف می‌کنند.
  • در برنامه نظافت هفتگی خود جارو کشیدن مبل‌ها را نیز بگنجانید. اگر گردوغبار موجود بر روی فرش با جاروبرقی جمع‌آوری شود، لکه‌های کمتری بر روی آن ایجاد می‌شود.
  • اگر کودک خردسال در منزل دارید یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید بهتر است بر روی مبلمان خود یک روکش مناسب قرار دهید تا از کثیف شدن و لک شدن آنها جلوگیری نمایید.

آیا مبلمان کدر و چرک نیز تمیز می‌شوند؟

گاهی هیچ لکه‌ای بر روی مبلمان شما وجود ندارد اما بافت کلی پارچه کدر و چرک شده است در نتیجه دیگر زیبایی اولیه خود را ندارد. بسیاری از افراد در این مواقع به فکر خرید مبلمان جدید می‌افتند اما این چاره کار نیست. شما می‌توانید با استفاده از خدمات قالیشویی این تیرگی و کدری را از بین ببرید.

پرسنل قالیشویی با مراجعه به محل سکونت شما، مبلمانتان را شستشو داده و تمیز و پاکیزه به شما تحویل می‌دهند. شستن مبلمان در منزل هیچ آبریزی نداشته و با استفاده از تجهیزات مدرن انجام می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم از اقدام خودسرانه برای تمیز کردن مبلمان چرک بپرهیزید زیرا ممکن است مشکل آن را دو برابر کرده و به بافت پارچه مبل آسیب برسانید.

نتیجه گیری و جمع بندی

قالیشویی توحید فعالیت خود از سال 1367 شروع کرده و عضو رسمی اتحادیه قالی‌شویان است. قالیشویی توحید به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا مجهز بوده و تمام کارهای خود را با ضمانت به مشتری تحویل می‌دهد. این مرکز در سه بخش قالیشویی، مبل شویی و موکت‌شویی فعالیت دارد و شما می‌توانید برای سهولت کار، از خدمات ویژه این مرکز به نام سفارش آنلاین استفاده کنید.
برای از بین بردن لکه‌های روی مبلمان، قالیشویی توحید به منزل شما مراجعه کرده و بدون جابجایی سرویس، شستشو را انجام می‌دهد. قالیشویی توحید از دستگاه‌های مکانیزه مخصوصی برای شستشو و خشک‌شویی مبل استفاده می‌کند، مواد شوینده و شامپو فرشی که به کار می‌برد نیز از بهترین برندها انتخاب می‌شود و کیفیتی مطلوب دارد. ارائه سرویس و خدمات قالیشویی توحید تنها به تهران منتهی نمی‌شود و خدمات ویژه آن شامل حال شهروندان کرج و لواسانات نیز می‌شود.
قالیشویی کامرانیه، قالیشویی فرمانیه، قالیشویی الهیه و قالیشویی شمال تهران از شعبه‌های مختلف قالیشویی توحید هستند که شما با توجه به محل سکونت خود، می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *