قدمت قالیشویی در ایران

تاریخچه‌ قالیشویی در تهران به زمان استفاده از فرش در خانه‌ها ی ایرانیان باز می گردد. استفاده از فرش در ایران از سالیان پیش امری مرسوم بوده است و با توجه به فرهنگ نظافت و پاکیزگی در ایران، موضوع شستشوی فرش ها همواره دغدغه ای برای مردم محسوب می شده است. در گذشته، مردم خود به شستن فرش ها  به روش سنتی در حیاط  منازل و یا حتی در کف کوچه ها و خیابان ها می پرداختند و پس از شستشو آن‌ها را با آویزان کردن در مقابل نور خورشید خشک می کردند.

شوینده ها و همچنین نحوه ی شستشو توسط خود مردم در آن زمان، چندان اصولی نبوده و موجب آسیب رساندن به فرش می شده است. علاوه بر صدمات شستشوی دستی، مدت زمان زیادی طول می کشید تا یک فرش خشک شود و علت دیر خشک شدن آن نیز، به خاطر مصرف زیاد آب در شستشو بود، که خود موجب اتلاف مقادیر زیاد آب می شد.

قدمت قالیشویی در ایران

قالیشویی در تهران

قالیشویی در تهرانبه مرور، روش زندگی افراد تغییر یافته و با ظهور و افزایش شهرنشینی در ایران و به خصوص در تهران، قالیشویی به روش صنعتی و امروزی درآمده است. در حقیقت اگر بخواهیم به ایجاد اولین قالی شویی به روش فعلی اشاره کنیم، این زمان به دهه 50 شمسی باز می گردد.
درحقیقت سال 1351را می توان به عنوان سال ظهور قالیشویی در تهران نام برد، چراکه اتحادیه صنف قالیشویان تهران در این سال تاسیس گردیده و از آن زمان به بعد، کسب و کار این حوزه سر و سامان یافته است.

قالیشویی در تهران

خدمات قالیشویی کدامند؟

برخی از خدمات عمده در فرایند قالیشویی عبارتند از: شستشوی فرش با استفاده از آب و مواد شوینده ی مخصوص، لکه گیری و غبارگیری، رفوی فرش و خشک کردن. لازم به ذکر است که پس از شستشوی فرش، بازرسان و متخصصین مرتبط، آن را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که نیاز به لکه گیری و یا رفو داشته باشد، در این مرحله آن‌ها وارد عمل شده و مشکلات فرش را برطرف می نمایند.

قالیشویی امروزی بیش تر در کارخانه ها یا کارگاه ها و با استفاده از دستگاه های مخصوص، انجام می پذیرد و برای خشک شدن فرش های شسته شده، از گرمخانه ها استفاده می شود. البته هنوز در بعضی نقاط ایران و خاورمیانه، قالیشویی به صورت دستی نیز انجام می گیرد. فرش ها به دو نوع ماشینی و دستباف تقسیم می شوند و نحوه شستشو و مواد شوینده، متناسب با نوع آن‌ها انتخاب می شود. در ادامه بعضی از دستگاه ها و ماشین آلات قالیشویی را معرفی می کنیم:

• دستگاه شستشوی اتوماتیک
• دستگاه شستشوی دستی، پلیشر غلطکی
• دستگاه شستشوی ریلی
• دستگاه شلاق زن فرش
• دستگاه خشک کن لوله ای درب دار
• دستگاه خشک کن لوله ای بدون درب
• گرمخانه ی گازی
• دستگاه خاک گیر
• دستگاه تصفیه ی آب

خدمات قالی شویی

ویژگی های زیر نشانه های یک شرکت قالیشویی

شرکت های قالیشویی از جمله کسب و کارهایی هستند که ارائه خدمات با کیفیت و مراعات اصول اخلاق کاری از جانب آن ها بسیار اهمیت دارد. هر گونه نقصی در انجام خدمات ممکن است باعث از دست دادن مشتریان و افت اعتماد آن ها به قالیشویی شود. در ادامه به بررسی ویژگی های یک شرکت قالیشویی می پردازیم:

قیمت مناسب و خدمات عالی

یک شرکت قالیشویی با کیفیت باید قیمت های مناسبی داشته و در عین حال خدمات با کیفیت و عالی را به مشتریان خود ارائه دهد. قیمت های مناسب به معنای این است که با توجه به کیفیت خدمات، مشتریان احساس کنند که ارزش پولی که پرداخت می کنند، مناسب است و خدماتی که دریافت می کنند، ارزش بیشتری دارد.
خوش برخوردی پرسنل و وقت شناسی در انجام خدمات
پرسنل یک شرکت قالیشویی باید دارای برخوردی خوش و احترام به مشتریان باشند. همچنین، وقت شناسی در انجام خدمات و تحویل به موقع فرش ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. مشتریان انتظار دارند که خدمات به موقع و بدون تأخیر به آن ها ارائه شود.

استفاده از نیروهای مجرب و آموزش دیده در زمینه کار با ماشین آلات حرفه ای

یک شرکت قالی شویی با کیفیت باید دارای نیروهای مجرب و آموزش دیده باشد که بتوانند با استفاده از ماشین آلات حرفه ای، خدمات قالیشویی را به صورت حرفه ای و با کیفیت ارائه دهند.

شناخت مواد شوینده با کیفیت و استفاده از آن ها در زمان مناسب

شرکت قالیشویی با کیفیت باید دارای شناخت کامل از مواد شوینده با کیفیت باشد و بتواند آن ها را در زمان مناسب و با دقت بالا در خدمات خود استفاده کند.

انجام تمامی خدمات قالیشویی مانند لکه گیری، رفع بیدزدگی، ترمیم ریشه فرش

یک شرکت قالیشویی با کیفیت باید تمامی خدمات مربوط به قالیشویی از جمله لکه گیری، رفع بیدزدگی و ترمیم ریشه فرش را ارائه دهد تا مشتریان خود راضی و راحت کند.

تحویل به موقع فرش و ارائه فاکتور

تحویل به موقع فرش ها و ارائه فاکتور معتبر و مربوط به خدمات ارائه شده، نشانه یک شرکت قالیشویی با کیفیت و حرفه ای است..

جمع بندی و نتیجه گیری

 در این مقاله سعی کردیم به اختصار  تاریخچه‌ قالیشویی در تهران  بررسی کنیم .فرش­ها یکی از اصلی‌ترین اجزای دکوراسیون یک منزل محسوب می‌شوند. با توجه به قیمت بالای فرش، نگهداری و سالم و باکیفیت ماندن آن، بسیار به صرفه­تر از خرید یک فرش جدید است. برای حفظ کیفیت، راه­های زیادی وجود دارد که یکی از مهم­ترین این راه­ها، شستن و پاکیزه نمودن آن با روشی اصولی و اساسی و از طریق شناخت  قالی­شویی­های معتبر و کسب خدمات از آنان است. در این مجال اندک تلاش شد تا اطلاعات مفید و مناسبی در این زمینه به خوانندگان محترم ارائه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *